Planowanie scenariuszowe

Tekst otwarty nr 55/2018

Jednym z narzędzi, które od kilkudziesięciu lat stosują w zarządzaniu strategicznym międzynarodowe korporacje (choć nie tylko), jest planowanie scenariuszowe (scenario planning). Metoda ta zakłada, że niepewność zmian jest na tyle duża, iż trudno wybrać jedną ścieżkę dalszego postępowania. Dlatego menedżerowie wyższego szczebla, stojąc przed dylematem podejmowania decyzji strategicznych i mając na uwadze istotny element niepewności, coraz częściej decydują się na wykorzystanie metod scenariuszowych – czyli takich, które polegają na tworzeniu alternatywnych opisów przyszłej działalności firmy.

Planowanie scenariuszowe

Scenariusze charakteryzują się tym, że do ich tworzenia przyjmuje się zarówno twarde fakty, jak i czynniki niepewności (m.in. opinie czy prognozy) na temat warunków, jakie mogą wystąpić w przyszłości. Jest to zatem metoda mocno intuicyjna, ale zapewnia szerokie spojrzenie na przyszłe środowisko, w którym będzie funkcjonować przedsiębiorstwo.

Tworząc takie alternatywne scenariusze, trzeba pamiętać, że pokazują one wpływ wydarzeń (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) na badaną organizację. Wynikiem analiz scenariuszowych są z kolei najczęściej przedstawione ryzyka – rozumiane jako szanse i zagrożenia oraz zdefiniowane związki przyczynowo-skutkowe (z propozycją konkretnych rozwiązań w przypadku zaistnienia jednego ze scenariuszy).

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Opodatkowanie podatkiem wyrównawczym i przesunięcie terminu obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami

Opodatkowanie podatkiem wyrównawczym i przesunięcie terminu obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami

Z dniem 1 stycznia 2025 r. (z kilkoma wyjątkami) weszła w życie ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.

Czytaj więcej

OC biur rachunkowych w 2025 r. – minimalna suma gwarancyjna

OC biur rachunkowych w 2025 r. – minimalna suma gwarancyjna

Biura rachunkowe mają obowiązek posiadania umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością (por. art. 76h ust.  1 ustawy o rachunkowości). Minimalna suma gwarancyjna obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2025 r. dla przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są umową ubezpieczenia, wynosi 42 668 zł.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.