Jak wynika z najnowszej edycji badania firmy doradczej KPMG „Global Business Outlook Survey. Worldwide Manufacturing and Services”, nastroje panujące wśród przedsiębiorstw produkcyjnych na niemal całym świecie są bardzo dobre. W ciągu najbliższego roku producenci planują zwiększyć swoją aktywność gospodarczą, spodziewając się dalszego wzrostu przychodów oraz liczby zamówień.

Co więcej, firmy są coraz bardziej skłonne do zatrudniania nowych pracowników i inwestycji. Prognozy polskich producentów należą do najbardziej optymistycznych w Europie.

Firmy produkcyjne na całym świecie spodziewają się wzrostów

Jak pokazuje najnowsze badanie KPMG, na całym świecie sytuacja firm produkcyjnych ustabilizowała się, a kryzysowe obawy należą już do przeszłości. Zdecydowanie najlepsze nastroje panują w Stanach Zjednoczonych, gdzie wskaźnik optymizmu firm produkcyjnych odnośnie aktywności biznesowej w najbliższym roku wynosi aż +69,3. Oznacza to, że odsetek firm prognozujących wzrost aktywności gospodarczej w ciągu najbliższych 12 miesięcy jest o 69,3 punktu procentowego wyższy niż przedsiębiorstw prognozujących spadek. Bardzo dobre nastroje panują także w Unii Europejskiej (+44,5). W krajach BRIC poziom optymizmu pozostaje na zbliżonym poziomie (+45,7), choć widoczne jest pogorszenie nastrojów w porównaniu do lutego 2010 r. Stosunkowo najmniej optymistyczne nastroje panują w Japonii, choć i tu spodziewane są wzrosty, a sytuacja ulega widocznej poprawie (+30,8 w stosunku do +25,9 w lutym 2010 r.).

Jak pokazują kolejne edycje badania KPMG, przedsiębiorstwa produkcyjne na całym świecie na dobre odzyskały zaufanie do rynków, a także poczucie bezpieczeństwa, mocno zachwiane na przełomie 2008 i 2009 r. Ostatnie badanie pokazało jednak nowe, bardzo pozytywne zjawisko – producenci wydają się gotowi do wykorzystania posiadanych rezerw gotówki i deklarują chęć przeprowadzania inwestycji, w tym w badania i rozwój. Coraz więcej firm planuje także zatrudnienie nowych pracowników. Szkoda jedynie, że firmy europejskie są pod tym względem dużo ostrożniejsze niż ich konkurenci z rynków wschodzących oraz Stanów Zjednoczonych – komentuje wyniki badania Leszek Wroński, Partner, Szef Działu Doradztwa Gospodarczego Firmy Doradczej KPMG w Polsce.

Optymizm i nowe inwestycje europejskich producentów

Wyniki badania KPMG wskazują, że sytuacja w sektorze produkcyjnym w Unii Europejskiej ustabilizowała się, a producenci patrzą w przyszłość z coraz większym optymizmem. Wszystkie analizowane wskaźniki dotyczące różnych aspektów aktywności gospodarczej wzrosły w stosunku do lutego 2010 r. Producenci z UE w większości planują w ciągu najbliższego roku zwiększyć skalę swojej działalności gospodarczej (wskaźnik +44,5). Częściej niż pół roku temu spodziewają się także wzrostu liczby zamówień (wskaźnik +46,2), a co za tym idzie, także stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych (+38,4) oraz przychodów (+40,1).

Stabilizacja sytuacji gospodarczej zachęca producentów do planowania nowych inwestycji. W stosunku do lutego 2010 r. europejscy producenci znacznie częściej deklarują chęć dokonywania nowych inwestycji (+10,3 w stosunku do +2,4 w lutym 2010 r.) oraz zwiększenia zatrudnienia (+9,8, +2,7 w lutym 2010 r.). Warto również zwrócić uwagę, że producenci z UE planują w ciągu najbliższego roku wzrost wydatków inwestycyjnych na badania i rozwój (wskaźnik +8,6), co pozwala sądzić, że spowolnienie gospodarcze jest już za nami.

Wśród krajów UE największy optymizm odnośnie wzrostu aktywności gospodarczej w ciągu najbliższego roku panuje w Wielkiej Brytanii (+56,2) oraz w Niemczech (+50,2). Bardzo dobre wyniki prognozują też producenci z Włoch (+46,5), Polski (+46,5), Holandii (+45,7) oraz Irlandii (+45,2). Bardzo złe nastroje panują jedynie w Grecji, gdzie wskaźnik prognozowanej aktywności gospodarczej producentów spadł do poziomu -43,0 w porównaniu z -25,2 w lutym 2010 r.

Zgodnie z prognozami przedsiębiorstw najbliższe 12 miesięcy powinno przynieść dalsze wzrosty sektora produkcyjnego w większości krajów Unii Europejskiej. W części krajów, jak: Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, a także Polska można spodziewać się także nowych inwestycji i wzrostu zatrudnienia. Ten optymistyczny obraz zaciemniają jedynie wyniki Grecji, gdzie producenci mają poważne obawy co do swojej sytuacji w najbliższym czasie – zauważa Leszek Wroński, Partner, Szef Działu Doradztwa Gospodarczego KPMG w Polsce.

Polscy producenci w czołówce Unii Europejskiej

Jak wskazuje najnowsze badanie KPMG, nastroje w polskim sektorze produkcyjnym należą do najlepszych w Europie. Znacząca większość przedsiębiorstw produkcyjnych spodziewa się, że w ciągu najbliższego roku ich aktywność gospodarcza wzrośnie (wskaźnik +46,5), a nowych zamówień będzie więcej niż dotychczas (+42,3). Co więcej, znacznie częściej niż pół roku temu producenci spodziewają się wzrostu przychodów (+36,6 w stosunku do +26,3 w lutym 2010 r.) i zysków (+26,8 w stosunku do +19,7). W związku ze spodziewanym ożywieniem w działalności gospodarczej znacząca większość polskich producentów spodziewa się zwiększyć stopień wykorzystania mocy produkcyjnych (+40,8). Tak dobrych nastrojów w polskim sektorze produkcyjnym nie notowano od lipca 2007 r.

Podobnie jak w przypadku Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii czy Holandii powrót koniunktury zachęca polskich producentów do przeprowadzania nowych inwestycji. W ciągu ostatniego półrocza znacząco wzrósł odsetek firm planujących w ciągu najbliższego roku inwestycje kapitałowe (wzrost wskaźnika z +9,2 w lutym 2010 r. do +23,9) oraz zatrudnienie nowych pracowników (wzrost z +2,6 do +18,3), co może przyczynić się do ożywienia na rynku pracy. Co więcej, polskie firmy produkcyjne coraz częściej zamierzają zwiększać nakłady na badania i rozwój (wskaźnik +26,8 w stosunku do +14,5 w lutym 2010 r.).

W miarę jak poprawia się koniunktura u naszych głównych partnerów handlowych, sytuacja w polskim sektorze produkcyjnym staje się coraz lepsza – podsumowuje Leszek Wroński, Partner, Szef Działu Doradztwa Gospodarczego KPMG w Polsce – Widać to w statystykach: od początku roku wartość produkcji sprzedanej w sektorze przetwórstwa przemysłowego wzrosła o 11,6% w stosunku do analogicznego okresu w 2009 r. Jak pokazują najnowsze badania KPMG, ten pozytywny trend powinien się utrzymać. Większość badanych firm produkcyjnych w Polsce spodziewa się większej liczby nowych zamówień i w związku z tym planuje w ciągu najbliższego roku rozszerzyć skalę swojej działalności gospodarczej. Szczególnie optymistyczne jest nowe zjawisko: polscy producenci coraz częściej zamierzają inwestować i zatrudniać nowych pracowników. Pod tym względem jesteśmy w czołówce Unii Europejskiej.

Źródło: KPMG

Zobacz również

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Akt o usługach cyfrowych w praktyce

Czym jest Akt o usługach cyfrowych i kogo dotyczy? Kogo dotyczy regulacja i w jakim zakresie? Jak jego uchwalenie wpływa na obowiązki polskich dostawców usług elektronicznych?

Czytaj więcej

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.