Polskie firmy widzą znacznie większe możliwości rozwoju na nowych rynkach niż firmy światowe. Co czwarty krajowy przedsiębiorca zamierza rozpocząć działalność na rynku zagranicznym. Z sondy przeprowadzonej wśród firm będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika, że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego biznesu w najbliższym czasie.
W sporadycznych przypadkach sceptycznie patrzą w przyszłość wyłącznie światowi przedsiębiorcy. Polskie firmy wyróżnia absolutnie optymistyczne nastawienie, co wiąże się z przeświadczeniem o ustabilizowaniu sytuacji gospodarczej na świecie.
Wyniki analizy TMF Group wskazują, że ponad połowa przedsiębiorców jest przekonanych o wzroście swoich firm w najbliższych latach. Co czwarta firma działająca na rynku międzynarodowym i co trzecia firma polska spodziewa się w najbliższej perspektywie wzrostu swoich przychodów. Charakterystyczne jest przy tym, że polscy inwestorzy w znacznie większym stopniu niż firmy zachodnie upatrują szansy dalszego rozwoju w ekspansji na inne rynki.
Z ankiety przeprowadzonej przez TMF Group wynika, że celem ekspansji polskich firm są przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, wśród których czołową pozycję zajmują Niemcy. Inwestorzy chcą rozwijać działalność głównie w naszym regionie Europy, w tym także w Rosji i w krajach strefy euro. Jednocześnie polscy przedsiębiorcy duże możliwości widzą także w dalszym rozwoju działalności na rynku krajowym.
Z drugiej strony badanie pokazuje ostrożne podejście firm, jeśli chodzi o planowanie wydatków. Zdecydowana większość zarówno polskich, jak i działających na światowych rynkach firm zamierza przeprowadzić w najbliższym czasie restrukturyzację kosztów.
– Takie decyzje wymusza prawdopodobnie silna konkurencja na rynku, na którym wciąż odczuwalne są skutki światowego spowolnienia gospodarczego. Bogatsze o ostatnie doświadczenia, firmy wnikliwie rozpatrują też kwestie związane z zatrudnianiem nowych pracowników – wskazuje Mikołaj Pluciński, prezes zarządu TMF Poland.
Charakterystyczne, że ankietowane firmy jednoznacznie uznały, iż największy wpływ na ich działalność ma szybki rozwój technologiczny. Ewolucja nowych technologii, która decyduje też o zmianach zachowań konsumentów oraz transformacji w każdej dziedzinie prowadzenia działalności, spędza sen z powiek przede wszystkim polskim przedsiębiorcom. W związku z tym większość z nich przewiduje konieczność szybkiego dostosowywania swojej działalności do nowych warunków rynkowych, zmiany przyjętej taktyki i związane z tym dodatkowe wydatki.