Pilnowanie faktur, prowadzenie księgowości, płacenie podatków, kontakty z bankami – tak jeszcze kilkanaście lat temu postrzegana była rola dyrektora finansowego w przedsiębiorstwie. W dzisiejszych czasach sytuacja jest kompletnie inna. Obecnie dyrektorzy finansowi to biznesowi stratedzy, którzy bardzo często wytyczają długofalowy kierunek rozwoju przedsiębiorstwa, dostarczają obiektywnych informacji o kondycji biznesu, posługują się benchmarkami, kontrolują KPI, a także wykorzystują informacje o trendach i dane rynkowe, dzięki czemu są zdolni przewidywać właściwe kierunki rozwoju organizacji.

CFO a sprawozdawczość finansowa

Dobry CFO musi przede wszystkim koncentrować się na przyszłości przedsiębiorstwa, próbując znaleźć sposób na poprawę wyników finansowych, optymalizację kosztów, zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa czy poprawę pozycji rynkowej. Można pokusić się o odważne stwierdzenie, że dyrektorzy finansowi mają dziś ogromny wpływ nie tylko na swoje firmy, ale również na całą polską gospodarkę – bowiem to od ich decyzji w ogromnej mierze zależą PKB, zatrudnienie, inwestycje czy inflacja.

CFO obarczony jest jeszcze jednym obowiązkiem – który z roku na rok stanowi coraz większy ciężar, a mianowicie mowa tutaj o odpowiedzialności za dochowywanie wymogów biurokratycznych oraz sprawozdawczość finansową. To właśnie CFO w największej mierze odpowiedzialny jest za to, żeby przedsiębiorstwo działało zgodnie z wymogami prawnymi, urzędnicy i sądy nie nakładali na przedsiębiorstwo kar za przygotowanie błędnych deklaracji podatkowych, a jej zarząd nie trafił „za kratki”. Zmienny i niejasny system podatkowy, rozbudowane obowiązki sprawozdawcze, których z roku na rok jest coraz więcej, dziesiątki formularzy, które regularnie wysyłane są do różnych instytucji państwowych czy mnogość formalności, które należy spełnić, aby uzyskać unijną dotację – to tylko niektóre przykłady biurokratycznych wymogów, z którymi na co dzień mierzą się dyrektorzy finansowi.

Ostatnie lata pokazują, że rola CFO uległa diametralnej zmianie

CFO zaczął być postrzegany nie tylko przez pryzmat eksperta w dziedzinie sprawozdawczości finansowej i podatkowej, ale również jako inicjator wielu wewnętrznych inicjatyw oraz wizjoner, który ma ogromny wpływ na bieżącą działalność i procesy decyzyjne w organizacji.

Dokonująca się na naszych oczach ewolucja sprawia, że na barkach CFO spoczywa coraz większa odpowiedzialność. Jako taką należy postrzegać, przede wszystkim, transformację cyfrową.

W obecnych czasach szerokie horyzonty i duża wiedza z obszaru finansów nie wystarczą do wyznaczania kolejnych kierunków rozwoju przedsiębiorstwa. Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazały, że niezbędna do tego jest nowoczesna technologia. Obecność wirusa SARS-CoV-2 uwidoczniła bowiem słabe punkty każdej organizacji, w tym, przede wszystkim, brak rozwoju cyfrowych kompetencji. Narzędzia informatyczne budują wartość organizacji. Optymalizacje procesów pozwalają przedsiębiorstwu na efektywniejsze działanie i przyczyniają się do obniżenia kosztów. Odpowiednie systemy umożliwiają szybsze podejmowanie decyzji, generowanie oszczędności oraz zarządzanie rentownością jednostki. Technologia pozwala dostrzec nowe możliwości i zdefiniować nowe obszary, które mogą zapewnić firmie większe przychody. Nowe podejście do modelowania zysku pozwala dużo wcześniej dokonać analizy prognozowanych przychodów czy oceny zmieniających się trendów biznesowych.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Sprawozdania finansowe powinno być sporządzane zgodnie z określonymi zasadami, które opisane są w Ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 120 ze zm. zwanej dalej Uor). Jedną podstawowych zasad jest zasada kontynuacji działalności (going concern principle). Zakłada ona, że jednostka gospodarcza będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Czytaj więcej

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP), czyli split payment, to instytucja prawna przewidziana w art. 108a–108f ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zakłada ona możliwość czy też obowiązek – w zależności od sytuacji – rozdzielenia dokonywanej płatności na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Mechanizm podzielonej płatności ma na celu zwalczanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości transakcji, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.