Dwa ministerstwa postanowiły zrobić porządki w ustawie o VAT. Ministerstwo Finansów, motywowane głównie koniecznością dostosowania naszych przepisów do prawa Unii Europejskiej, oraz Ministerstwo Gospodarki – redukujące niektóre obciążenia nałożone na przedsiębiorców oraz dążące do wprowadzenia mechanizmów poprawiających ich płynność finansową. Obydwa projekty jeszcze nie przeszły pełnej ścieżki legislacyjnej.

Co oznacza rewolucja VAT dla systemów IT do zarządzania i księgowości

Oprócz ustawy są jeszcze dwa kolejne projekty aktów prawnych, które niezwykle nas interesują – dotyczące zmian w rozporządzeniach w sposobie fakturowania. Wiele przepisów ma wejść w życie już od 1 stycznia 2013 r. Kolejna ich część, równie istotna dla podatników oraz producentów systemów do zarządzania i księgowości, ma wejść w życie od 1 stycznia 2014 r.

Od momentu pojawienia się pierwszej wersji projektu Ministerstwa Finansów o zmianach w ustawie o VAT, czyli od maja 2012 r., projekt zmieniał się kilka razy, zanim trafił do Sejmu. Podobnie burzliwe były prace nad projektem Ministerstwa Gospodarki, gdzie ministrów finansów i gospodarki pogodził ostatecznie premier. Również w komisjach sejmowych wprowadzono istotne zmiany do projektów.

Warto wiedzieć, że ustawodawca przenosi wprawdzie przepisy o fakturowaniu z rozporządzeń do ustawy i według ustawy mają one wejść w życie od 1 stycznia 2014 r., ale jednocześnie postanowił wprowadzić te przepisy poprzez nowelizację rozporządzeń o fakturowaniu już od 1 stycznia 2013 r. Do wprowadzenia zmian w fakturowaniu obligują nas przepisy Unii Europejskiej, stąd przymus ich wejścia w życie już 1 stycznia 2013 r. To oznacza, że dla tych zmian nie będzie w praktyce długiego vacatio legis, gdyż jeszcze pod koniec listopada wprowadzane były do projektów istotne poprawki, a co za tym idzie – nie znamy ostatecznego kształtu przepisów. Mamy nadzieję, że kształt przepisów zawartych w rozporządzeniach nie będzie odbiegał w zasadniczy sposób od zapisów w ustawie, które to przepisy zmienili posłowie.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Sprawozdania finansowe powinno być sporządzane zgodnie z określonymi zasadami, które opisane są w Ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 120 ze zm. zwanej dalej Uor). Jedną podstawowych zasad jest zasada kontynuacji działalności (going concern principle). Zakłada ona, że jednostka gospodarcza będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Czytaj więcej

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP), czyli split payment, to instytucja prawna przewidziana w art. 108a–108f ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zakłada ona możliwość czy też obowiązek – w zależności od sytuacji – rozdzielenia dokonywanej płatności na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Mechanizm podzielonej płatności ma na celu zwalczanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości transakcji, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.