Rachunek przepływów pieniężnych, czyli cash flow, stanowi istotny element danych finansowych każdej firmy. Proces planowana cash flow jest powiązany z procesem prognozowania danych w rachunku zysków i strat oraz w bilansie organizacji. Z tego powodu nie można go traktować odrębnie, lecz w połączeniu z pozostałymi elementami sprawozdania finansowego.

Planowanie cash flow - blaski i cienie

Każde planowanie jest obarczone ryzykiem błędu, gdyż nie da się całkowicie przewidzieć przyszłości. Proces planowania cash flow ma liczne blaski i cienie, ponieważ część założeń może się spełnić, a inne się nie ziszczą, powodując perturbacje w funkcjonowaniu organizacji. Każda firma powinna być przygotowana na różne scenariusze rozwoju wydarzeń, tj. posiadać plany awaryjne, by w ten sposób zarządzać ryzykiem nieplanowanych „wypadków”.

Znaczenie planowania finansowego jest kluczowe, ponieważ plan finansowy stanowi swojego czasu drogowskaz, do którego należy dążyć. Wyznaczenie celu pozwala podążać w kierunku jego realizacji. Znaczenie planowania finansowego jest częścią składową planowania działalności organizacji.

Cash flow – wymóg czy przydatne źródło informacji?

Niewątpliwą zaletą cash flow (planowanego i zrealizowanego) jest to, że stanowi on wiarygodne źródło informacji o rzeczywistej sytuacji organizacji, niezależne od stosowanych zasad rachunkowości, tzn. nie jest podatny na zabiegi czysto księgowe, co pozostaje mankamentem bilansu oraz rachunku zysków i strat. Zyskowna firma niekoniecznie musi być bezpieczna finansowo, gdyż podejmowanym działaniom sprzedażowym mogą towarzyszyć słabe przepływy pieniężne. Firmy o słabej płynności mogą próbować ratować się przez:

  • zaciąganie kredytów i pożyczek (jeśli znajdą się chętne instytucje, które tych kredytów i pożyczek udzielą) lub
  • wyprzedawanie majątku w celu pozyskiwania gotówki.

Oczywiście, takie działania są dobre w przypadku tymczasowych problemów z płynnością, natomiast na dłuższą metę możliwości te się wyczerpują i trzeba dążyć do odzyskania płynności w ramach podstawowej działalności operacyjnej.

Rachunek przepływów pieniężnych powinien być stosowany dla celów wewnętrznych, a konkretnie jako element rachunkowości zarządczej, nawet jeśli przepisy zewnętrzne nie wymagają jego sporządzania. Z jednej strony planowane przepływy są konsekwencją innych planów organizacji, z drugiej zaś zaplanowanie cash flow pozwala projektować kolejne działania, które zamierza podjąć organizacja (np. plany inwestycyjne wymagające nakładów finansowych). Aby jednak cash flow miał wartość dodaną, powinien być sporządzany na bazie solidnych danych i realistycznych planów, w przeciwnym wypadku plan przepływów pieniężnych okaże się mrzonką. Prawidłowy i poprawny proces planowania jest niewątpliwie wyzwaniem, gdyż trzeba pokonać mniej lub więcej przeszkód na drodze jego powstania. Należy mieć świadomość, że proces planowania nie jest wróżeniem ze szklanej kuli, ale nigdy nie należy zakładać, że plan się zrealizuje w 100%. W związku z tym trzeba mieć opracowany plan awaryjny, który będzie można uruchomić w razie trudności. Planem „B” mogą być środki pieniężne odłożone „na czarną godzinę”.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.