Planowanie jest jednym z podstawowych procesów zachodzących w każdej organizacji. Bez planu trudno działać, gdyż nie wiadomo, czy rezultaty działalności są satysfakcjonujące i osiągane po rozsądnych kosztach.

Praktyczne sposoby planowania cash flow

W praktyce wszystkie działania podejmowane przez firmę mają swój początek i koniec w finansach firmy, gdyż powodują przychody/koszty oraz powstawanie aktywów/zobowiązań. Z tego względu skutki podejmowanych działań powinny podlegać kontroli m.in. przez skonfrontowanie z opracowanym wcześniej planem, który stanowi swojego rodzaju benchmarking.

Rachunek przepływów pieniężnych, czyli cash flow, to jeden z rodzajów planów, które powinny być sporządzane w każdej firmie. W tym miejscu należy dodać, że planowanie w danej organizacji to system naczyń połączonych, gdyż żaden plan nie działa w izolacji. Cash flow pozwala uporządkować płynność firmy, w szczególności przewidzieć niedobory środków pieniężnych i zawczasu podjąć działania zaradcze, aby te niedobory (jeśli już faktycznie wystąpią) neutralizować.

W cash flow prezentowane są przepływy dotyczące danego okresu sprawozdawczego w podziale na działalności: operacyjną, inwestycyjną i finansową. Działalność operacyjna to podstawowa działalność jednostki. Dodatnie przepływy z tej działalności to bardzo dobry sygnał, gdyż oznacza to, że firma nie jest deficytowa i ma środki pieniężne (wypracowane z własnych zysków) na finansowanie przyszłego rozwoju. Jedynie w początkowym okresie działalności firmy (faza: start-up) akceptowalne są ujemne przepływy z działalności operacyjnej, gdyż firma dopiero zaczyna działać i ponosi wydatki, a nie ma jeszcze wpływów z tytułu sprzedaży. Zwykle w tej fazie działalności firmy finansują się kapitałem/pożyczkami otrzymanymi od udziałowców. Działalność inwestycyjna i finansowa to pozostałe elementy działalności firmy, mające charakter bardziej jednorazowy/sporadyczny (zakup środka trwałego/zaciągniecie kredytu/pożyczki itp.).

Utrzymywanie płynności finansowej firmy stanowi o jej być albo nie być na rynku. Często, mimo wykazywanego przez firmę księgowego zysku netto, środki pieniężne nie przepływają w oczekiwanym tempie i firma traci płynność finansową. Jedną z przyczyn może być opóźnianie zapłaty przez kontrahentów i rosnący poziom należności, być może też stosowana jest niewłaściwa polityka należności (terminy płatności są zbyt odległe). Inna przyczyna to nadmierne zapasy, jeszcze inna – spadająca sprzedaż i marża przy stałym poziomie kosztów. Aby zachować płynność finansową, proces przepływu środków pieniężnych należy najpierw zaplanować, tworząc prognozy i budżety, a potem na bieżąco monitorować, tak aby w przypadku pojawiających się trudności dostrzec je dostatecznie wcześnie i podjąć odpowiednie działania zaradcze.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Sprawozdania finansowe powinno być sporządzane zgodnie z określonymi zasadami, które opisane są w Ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 120 ze zm. zwanej dalej Uor). Jedną podstawowych zasad jest zasada kontynuacji działalności (going concern principle). Zakłada ona, że jednostka gospodarcza będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Czytaj więcej

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP), czyli split payment, to instytucja prawna przewidziana w art. 108a–108f ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zakłada ona możliwość czy też obowiązek – w zależności od sytuacji – rozdzielenia dokonywanej płatności na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Mechanizm podzielonej płatności ma na celu zwalczanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości transakcji, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.