Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

Koncepcja CGMA Business Model Framework

CGMA Business Model Framework to stosunkowo nowa koncepcja, której celem jest wsparcie organizacji we wskazaniu, co stanowi wartość dla klienta. Ponadto jest to model biznesowy, który pokazuje, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy, dostarcza i zachowuje wartość dla swoich kluczowych interesariuszy. Poniżej zaprezentowano wykres obrazujący koncepcję modelu.

CGMA Business Model Framework składa się z czterech etapów:

( 1 ) Definiowania wartości (Define value)

( 2 ) Kreowania wartości (Create value)

( 3 ) Dostarczania wartości (Deliver value)

( 4 ) Zachowywania wartości (Capture value)

 

Etap pierwszy – definiowanie wartości (define value)

Etap definiowania wartości jest kluczowy z perspektywy całego modelu, dlatego że niewłaściwie zdefiniowana wartość oraz potrzeba uniemożliwia organizacji skuteczne dotarcie do klienta. Przedsiębiorstwo w ramach tego etapu stawia sobie za cel ustalenie, co stanowi wartość dla klienta. Poprawne zdefiniowanie wartości pomaga organizacji opracować propozycje wartości, które zaspokoją potrzeby interesariuszy o wysokim priorytecie. Na etapie definiowania wartości, firmy przeprowadzają iteracyjną analizę interesariuszy, tak by ustalić kto jest kluczowym odbiorcą (najczęściej jest to oczywiście klient).

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rola zarządu w spółkach kapitałowych

Rola zarządu w spółkach kapitałowych

W spółkach kapitałowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, prosta spółka akcyjna) zarząd prowadzi sprawy tych spółek i je reprezentuje.

Czytaj więcej

ZUS – rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej

ZUS – rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej

Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, nawet tej jednoosobowej, wymaga kilku kroków, które należy wykonać, aby prawidłowo rozliczyć składki ZUS, które są obowiązkowe, niezależnie od formy opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, zasady ogólne itd.). Poniżej przedstawiono etapy, przez które należy przejść w odpowiedniej kolejności, począwszy od założenia działalności do rozliczenia się.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.