Finanse i Controlling 3-4/2025 (marzec-kwiecień)

Finanse i Controlling nr 3-4/2025 - Raportowanie zrównoważonego rozwoju

Raportowanie zrównoważonego rozwoju

To już! Obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju stał się faktem. Na ten moment dotyczy on największych: podmiotów zainteresowania publicznego, jednostek dużych i dużych grup kapitałowych, jednak te mniejsze również powinny zacząć się interesować obowiązkami, które lada moment na nie spadną. Bo czas biegnie nieubłaganie. W obliczu nowych obowiązków i procedur zdecydowaliśmy się poświęcić bieżące wydanie magazynu właśnie zagadnieniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, aby pomóc Państwu przygotować się do nowych obowiązków. Opisujemy zakres podmiotowy oraz harmonogram wejścia w życie obowiązku sporządzania sprawozdań oraz poddawania ich atestacji przez biegłych rewidentów. Prezentujemy rolę CFO oraz znaczenie skutecznej współpracy w tym zakresie wewnątrz każdej organizacji. I podpowiadamy, w jaki sposób zintegrować sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju ze sprawozdawczością finansową, aby móc stworzyć przejrzysty i kompleksowy system raportowania przedsiębiorstwa. Ponadto w numerze: stopy procentowe a zarządzanie płynnością, raportowanie podatkowe dla platform cyfrowych zgodnie z Dyrektywą DAC7 oraz przydatne w codziennej pracy sztuczki i triki w Excelu.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF Kup wydanie drukowane

Artykuły

nr 3-4/2025

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Powiązanie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ze sprawozdawczością finansową

Powiązanie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju ze sprawozdawczością finansową

Integracja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju zgodnej z CSRD ze sprawozdawczością finansową to kluczowy krok w kierunku przejrzystego i kompleksowego raportowania przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Kiedy nie zgłaszać leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego – interpretacja ogólna MF

Kiedy nie zgłaszać leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego – interpretacja ogólna MF

Minister Finansów wydał interpretację ogólną, w której wskazał, kiedy umowę leasingu operacyjnego należy zgłosić jako schemat podatkowy, a kiedy nie ma takiego obowiązku. MF stwierdza, że samo zawarcie umowy leasingu operacyjnego, która będzie miała wpływ na rozliczenia podatkowe leasingobiorcy, nie wystarczy do uznania, że mamy tu do czynienia ze schematem podatkowym.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Wszczęcie, zawieszenie i umorzenie postępowania podatkowego

Wszczęcie, zawieszenie i umorzenie postępowania podatkowego

Ordynacja podatkowe reguluje zasady wszczęcie, zawieszenia i umorzenia postępowania podatkowego. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby czynności te przebiegały zgodnie z prawem? W artykule prezentujemy odpowiedź na to pytanie.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Wymogi AML w kontekście prowadzenia biura rachunkowego

Wymogi AML w kontekście prowadzenia biura rachunkowego

AML (Anti-Money Laundering), czyli przeciwdziałanie praniu pieniędzy, to zbiór działań, procedur i regulacji mających na celu wykrywanie, zapobieganie i eliminowanie działań związanych z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Od lat rządy obserwują wzrost wykorzystywania instytucji finansowych do prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. W kontekście biura rachunkowego AML obejmuje obowiązki...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Definicje przedsiębiorstw Small mid‑caps i mid‑caps w perspektywie finansowej UE 2021–2027

Definicje przedsiębiorstw Small mid-caps i mid-caps w perspektywie finansowej UE 2021–2027

Pomoc publiczna w UE jest adresowana przede wszystkim do sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw). Pomoc w znacznie mniejszym stopniu dotyczyła podmiotów dużych, czyli zatrudniających więcej niż 250 pracowników. W nowej perspektywie większą pomocą zostały objęte podmioty niekwalifikujące się jako MSP, jednak zaliczane do Small mid-caps i mid-caps.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Podział spółki – jak rozliczać wynagrodzenia, składki oraz koszty podatkowe?

Podział spółki – jak rozliczać wynagrodzenia, składki oraz koszty podatkowe?

W praktyce życia gospodarczego dość często zdarzają się sytuacje, że firmy decydują się na podział prowadzonej działalności i wydzielenie ze swoich struktur zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), która staje się kolejną spółką. Taki podział powoduje określone konsekwencje prawne w zakresie zatrudnienia pracowników, wypłaty wynagrodzeń, obowiązku zapłaty składek ZUS, ponoszenia kosztów czy wykonania...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Co dalej z KSEF?

Co dalej z KSEF?

Niezliczoną ilość razy... Mniej więcej tyle był już przekładany termin wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSEF). Kluczowe jest tu słowo „obowiązkowego”, ponieważ KSEF de facto już funkcjonuje w formie dobrowolnej. Od 1 lipca 2022 r. można z niego korzystać dobrowolnie.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Jak poprawić błędne dane nabywcy na fakturze

Jak poprawić błędne dane nabywcy na fakturze

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji między podatnikami VAT. Poszczególne błędy pojawiające się w fakturach mogą zostać naprawione poprzez wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Ustawodawca szczegółowo wskazuje sytuacje, w których należy sporządzać poszczególne rodzaje dokumentów korygujących.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Zakres podmiotowy raportowania sprawozdania zrównoważonego rozwoju w myśl znowelizowanej ustawy o rachunkowości

Zakres podmiotowy raportowania sprawozdania zrównoważonego rozwoju w myśl znowelizowanej ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości wprowadza stopniowe obejmowanie grup podmiotów obowiązkiem SZR. Na ten moment dotyczy o największych: podmiotów zainteresowania publicznego, jednostek dużych i dużych grup kapitałowych. Warto już teraz wiedzieć, kiedy zostaniemy objęci obowiązkiem sporządzania sprawozdania zrównoważonego rozwoju oraz poddawanie go atestacji przez biegłych rewidentów.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Rola CFO w przygotowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Rola CFO w przygotowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Przygotowanie raportowania niefinansowego jest jednym z kluczowych wyzwań, przed którym stoją obecnie polskie firmy. Przepisy Dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), wdrożone w grudniu 2024 r. do krajowego porządku prawnego nowelizacją Ustawy o rachunkowości, wprowadzają obowiązek raportowania ESG dla coraz szerszego grona podmiotów. W pierwszym kwartale...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Regulacja DAC7 – zmiany z punktu widzenia platform cyfrowych i użytkowników

Regulacja DAC7 – zmiany z punktu widzenia platform cyfrowych i użytkowników

Regulacja DAC7 wprowadza istotne zmiany w zakresie raportowania podatkowego dla platform cyfrowych. Jeśli prowadzisz działalność online lub korzystasz z usług takich platform, warto zapoznać się z nowymi obowiązkami i terminami. W niniejszym artykule przedstawione zostały kluczowe informacje dotyczące regulacji DAC7, w tym daty wejścia w życie, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także kontrowersje...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Koncesja na roboty budowlane

Koncesja na roboty budowlane

Zgodnie z art. 37 prawa przedsiębiorców wykonywanie działalności gospodarczej w dziedzinach mających szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa lub obywateli albo inny ważny interes publiczny wymaga uzyskania koncesji wyłącznie, gdy działalność ta nie może być wykonywana jako wolna albo po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej lub zezwolenia. Udzielenie, odmowa udzielenia,...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Wykorzystanie funkcjonalności wklejania specjalnego z jednoczesnym przetwarzaniem danych

Wykorzystanie funkcjonalności wklejania specjalnego z jednoczesnym przetwarzaniem danych

Pracując z różnego rodzaju danymi w Excelu, stosunkowo często wykonywanymi operacjami są kopiowanie i wklejanie danych. Najprostszym sposobem jest wklejanie za pomocą kombinacji klawiaturowej Ctrl + V, można wykorzystać też menu kontekstowe pod prawym przyciskiem myszy. Jednak oprócz takiego standardowego wklejania Excel oferuje narzędzie wklejania specjalnego, co znacznie zwiększa możliwości wklejania...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Trzy funkcje i dwa triki Excela, których prawdopodobnie nie znasz, a powinieneś

Trzy funkcje i dwa triki Excela, których prawdopodobnie nie znasz, a powinieneś

Jedni znają Excela lepiej, inni gorzej. Pewne jest, że nikt na świecie (nawet AI) nie zna 100% możliwości tego programu. I to sprawia, że jest on tak fascynujący i daje tyle możliwości w ramach przekazywania wiedzy. Tym razem zamierzam przedstawić na praktycznych przykładach trzy funkcje i dwa triki, które prawdopodobnie nie są znane większości z nas, a powinny, bo przydają się w różnych sytuacjach...

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Jakie zmiany wprowadza nowelizacja VAT, która wchodzi w życie 1 kwietnia 2025 r.?

Od 1 kwietnia 2025 r. wchodzą w życie zmiany w stawkach VAT, co oznacza, że na wybrane produkty stawka VAT ulegnie zmianie. Ponadto wydłużono, do 31 grudnia 2026 r., stosowanie odwrotnego obciążenia na dostawy gazu, energii, praw do emisji CO2 oraz zniesiono obowiązek integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Uaktualniono rozporządzenie w sprawie sprawozdań skonsolidowanych

Opublikowano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki (Dz.U. z 2025 r. poz. 275). Powodem zmiany rozporządzenia jest konieczność uwzględnienia w skonsolidowanym rachunku zysków i strat zmian dotyczących usunięcia przychodów ze sprzedaży materiałów z kategorii przychodów netto ze sprzedaży.

Czytaj więcej
nr 3-4/2025

Perspektywy CFO na 2025 r.: 41% dyrektorów finansowych wskazuje cyfryzację i automatyzację jako kluczowe szanse biznesowe

Perspektywy CFO na 2025 r.: 41% dyrektorów finansowych wskazuje cyfryzację i automatyzację jako kluczowe szanse biznesowe

Transformacja cyfrowa, automatyzacja procesów oraz zrównoważony rozwój – to główne czynniki kształtujące przyszłość firm w 2025 r. zdaniem dyrektorów finansowych w Polsce, którzy wzięli udział w badaniu do raportu KPMG i ACCA pt. „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”. Zmieniające się otoczenie geopolityczne, dynamiczna sytuacja gospodarcza i nowe regulacje prawne będą stawiały przed przedsiębiorstwami...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.