Od 1 stycznia 2016 r. w Polsce obowiązują nowoczesne przepisy prawne regulujące procedury restrukturyzacji i upadłości przedsiębiorców. Wyodrębniono postępowanie restrukturyzacyjne od postępowania upadłościowego oraz wprowadzono nowe instytucje prawne, w szczególności postępowanie o zatwierdzenie układu oraz przygotowaną likwidację w upadłości.

Co powinni wiedzieć o upadłości i restrukturyzacji dyrektor finansowy i główny księgowy?

Celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości przez przedsiębiorcę poprzez umożliwienie mu dokonania restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli, a w przypadku restrukturyzacyjnego postępowania sanacyjnego także w drodze sanacji.

Jedynie dłużnik może zdecydować o rozpoczęciu postępowania (wyjątek: postępowanie sanacyjne wobec niewypłacalnej osoby prawnej). Rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego jest dobrowolne. W przypadku większości postępowań restrukturyzacyjnych przedsiębiorca zachowuje zarząd nad przedsiębiorstwem.

Celem postępowania upadłościowego nie jest kontynuacja działalności przedsiębiorcy, lecz zaspokojenie wierzycieli w jak najwyższym stopniu, a jeżeli racjonalne względy na to pozwolą, zachowanie dotychczasowego przedsiębiorstwa.

Przesłanki otwarcia restrukturyzacji

Proces restrukturyzacji może zostać wszczęty wobec przedsiębiorcy, który albo znajduje się w stanie zagrożenia niewypłacalnością, albo jest niewypłacalny. Podmiot zagrożony niewypłacalnością to taki, który w niedługim czasie może stać się niewypłacalny. Podmiotem niewypłacalnym jest ten, który spełnia jedną z następujących przesłanek: utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych lub w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych wtedy, gdy wartość zobowiązań przewyższa wartość ich majątku, a stan taki utrzymuje się przez okres dłuższy niż 24 miesiące. Przyjmuje się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu tych zobowiązań przekracza trzy miesiące.

Obowiązki związane ze stanem niewypłacalności

W przypadku zaistnienia stanu niewypłacalności zarządzający firmą mają obowiązek złożyć w terminie 30 dni wniosek o ogłoszenie upadłości lub doprowadzić w terminie 30 dni do wydania przez sąd postanowienia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego. W przypadku, gdy nie dokonają żadnego z powyższych, narażają się na odpowiedzialność cywilnoprawną oraz karnoprawną. Warto zwrócić uwagę, że o ile w przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości wystarczające jest jego złożenie w terminie 30 dni od dnia zaistnienia stanu niewypłacalności, o tyle w przypadku postępowania restrukturyzacyjnego konieczne jest wydanie przez sąd postanowienia o otwarciu takiego postępowania w tym terminie. Ustawodawca przewidział cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych. Są to: postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe, postępowanie sanacyjne.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.