Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji finansowej mogą skorzystać z jednego z czterech postępowań restrukturyzacyjnych. Wybór postępowania powinien być uzależniony od potrzeb dłużnika. Skutki błędnego wyboru mogą być bardzo kosztowne, nie tylko w sferze finansowej, ale również wizerunkowej.

Czy należy bać się postępowania sanacyjnego?

Pierwszym krokiem do wyjścia z problemów jest ich identyfikacja. Mając świadomość swojej trudnej sytuacji ekonomicznej, dłużnik ma do wyboru wiele ścieżek, których celem jest jej poprawa. Wśród możliwych rozwiązań, oprócz zawierania indywidualnych porozumień z wierzycielami, czy też podejmowania działań w ramach restrukturyzacji wewnętrznej, znajdują się cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu (w dwóch wariantach, tj. bez obwieszczenia o dniu układowym – PZU oraz z obwieszczeniem o dniu układowym – nowe PZU), przyspieszone postępowanie układowe (PPU), postępowanie układowe (PU) oraz postępowanie sanacyjne (PS).

Każde z tych postępowań ma swoją rolę, a co za tym idzie – wady i zalety. Praktyka wskazuje jednak na to, że przedsiębiorcy przejawiają tendencję do wyboru najmniej inwazyjnego postępowania – nowego PZU (przed 1.12.2021 r. znanego jako tzw. uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne, UPR, które zostało wprowadzone w 2020 r. przepisami Tarczy 4.0 i jako postępowanie pozasądowe gwarantowało dłużnikom ochronę majątku, czego brakowało w ówczesnym PZU; od 1.12.2021 r. korzystne dla dłużników rozwiązania z UPR zostały przeniesione do nowego PZU, tj. w wariancie wymagającym obwieszczenia o dniu układowym).

W latach 2020–2021 rozpoczęto ponad 2300 postępowań restrukturyzacyjnych, z czego ponad połowę stanowiły UPR. Zainteresowanie UPR przeniosło się na nowe PZU (wobec plusów nowego PZU w praktyce dłużnicy nie korzystają ze „zwykłego” PZU). Mimo wielu zalet nowego PZU należy podkreślić, że to postępowanie nie zawsze będzie stanowiło najlepszą odpowiedź na problemy finansowe dłużnika. W wielu sytuacjach korzystniejsze może być postępowanie sanacyjne, które umożliwia przeprowadzenie dogłębnej restrukturyzacji w celu poprawy sytuacji ekonomicznej dłużnika.

Idea nowego PZU

Nowe PZU (a wcześniej UPR) jest pozasądowym postępowaniem restrukturyzacyjnym, które ma stanowić precyzyjną odpowiedź na trudności finansowe przedsiębiorców, które przede wszystkim wyniknęły z przyczyn (głównie zewnętrznych) o charakterze jednorazowym, i które negatywnie odbiły się na sytuacji finansowej dłużnika (koronnymi przykładami jest pandemia COVID-١٩ oraz wybuch wojny na Ukrainie). To właśnie w takich sytuacjach kluczowe cechy nowego PZU stanowią o jego sile.

Dużym plusem jest prosta inicjacja postępowania w drodze obwieszczenia o dniu układowym w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (bez konieczności wydania postanowienia przez sąd restrukturyzacyjny). Z założenia PZU ma być postępowaniem krótkim – ustawa ogranicza ochronę majątku przedsiębiorstwa przez egzekucją oraz stosunków umownych w okresie 4 miesięcy od dnia ukazania się obwieszczenia o dniu układowym (przy czym w praktyce będzie to najczęściej okres 3 miesięcy z uwagi na wskazanie dnia układowego, który może być wyznaczony na maksymalnie 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o zatwierdzenie układu, a który wyznacza granicę pomiędzy wierzytelnościami objętymi i nieobjętymi układem). W tym okresie dłużnik może więc skupić się na zbieraniu głosów za układem (względnie przygotować się do zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem).

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.