Żeby przedsiębiorstwo mogło sprawnie funkcjonować, poza zapewnieniem sobie niezachwianej pozycji rynkowej, musi osiągnąć zdolność do bieżącego regulowania swoich zobowiązań i umieć reagować na nagłe zmiany koniunktury.

Faktoring bez tajemnic

Najczęstszą przyczyną upadłości firm w Polsce nadal są zatory płatnicze, czyli utrata płynności finansowej. Dla wielu przedsiębiorstw gwarancją istnienia jest jej zachowanie, zwłaszcza w okresie załamania się gospodarki. Wzrasta wówczas ryzyko braku zapłaty, na które największy wpływ mają następujące czynniki:

  • procedury kredytowe dostawców,
  • wiarygodność kontrahentów,
  • wypłacalność kontrahentów,
  • kultura płatnicza odbiorców kontrahentów,
  • jakość zarządzania w firmach,
  • sytuacja w branży.

Biorąc pod uwagę charakterystykę prowadzonej działalności gospodarczej, płynność finansową możemy rozpatrywać w dwóch kategoriach – patrząc przez pryzmat majątkowy oraz kapitałowo-majątkowy firmy. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przedsiębiorca ma zdolność zamiany poszczególnych elementów majątku na środki pieniężne w jak najkrótszym czasie i bez utraty ich wartości. W drugim mamy do czynienia ze zdolnością przedsiębiorcy do terminowego wywiązywania się z bieżących zobowiązań i dokonywania zakupów wtedy, gdy są mu one potrzebne.

Płynność finansowa a niewypłacalność

Istnieje również pojęcie płynności potencjalnej, która charakteryzuje się możliwością szybkiego uzyskania finansowania zewnętrznego. Należy jednak pamiętać, że płynność finansowa i wypłacalność nie są tożsame, ponieważ o płynności mówimy w krótkim horyzoncie czasowym, a o wypłacalności – w długim. Przedsiębiorstwo niewypłacalne trwale traci zdolność do regulowania swoich zobowiązań i później bardzo trudno taką sytuację zmienić. Niespłacone terminowo należności generują dodatkowe koszty w postaci odsetek z tytułu opóźnień, skróconych terminów płatności, a nawet zamknięcia kanałów dystrybucji, co z kolei skutkuje nakładaniem kar za niezrealizowane zlecenia. Dlatego też niekiedy wypłacalność określana jest jako długoterminowa płynność finansowa, która z kolei nosi miano równowagi dochodowej.

Żeby nie dochodziło do nieprzewidzianych, negatywnych skutków utraty płynności finansowej, powstał Dekalog Aktywnej Profilaktyki, który zakłada, że każde przedsiębiorstwo powinno:

  1. Zabezpieczać się na wypadek nagłych trudności (dodatkowe, elastyczne finansowanie).
  2. Wnikliwie oceniać klientów przed udzieleniem im kredytu i analizować ich bieżącą sytuację.
  3. Korzystać z zewnętrznych źródeł informacji o przedsiębiorstwach/
    /kontrahentach.
  4. Prowadzić odpowiedzialną politykę kredytowania odbiorców.
  5. Stosować prawne formy zabezpieczania należności.
  6. Ubezpieczać należności.
  7. Przygotować i zastosować czytelne zasady windykacji należności.
  8. Rozsądnie zarządzać majątkiem obrotowym (zapasy, należności, środki pieniężne).
  9. Świadomie dysponować majątkiem trwałym (wycofywać majątek zbędny, a nowy finansować ze źródeł zewnętrznych, zatrzymując w ten sposób gotówkę w firmie).
  10. Zarządzać ryzykiem w przedsiębiorstwie na każdym etapie jego rozwoju.

 

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.