Nie ma jednego rynku pracy, dlatego osoby w różnej sytuacji zdrowotnej i zarobkowej mogą zachowywać się inaczej pod wpływem takiej samej zmiany regulacyjnej. Wiele będzie zależało od dodatkowych instrumentów, np. premiujących finansowo dłuższe pozostanie w pracy. Jednak nawet takie zachęty nie dotrą do wielu pracowników w wieku przedemerytalnym.

Przekonać Polaków do dłuższej aktywności zawodowej

Patrząc od strony popytu, wygląda na to, że polski rynek pracy jest mało chłonny, jeśli chodzi o osoby w wieku 55+: według Eurostatu spośród osób w wieku 55-64 lata pracuje zaledwie 43%. Średnia 28 krajów unijnych to 52%, a w Niemczech wskaźnik ten wynosi 66%, nie wspominając już np. 74% w Szwecji (wskaźnik o 3 punkty procentowe niższy niż w całej grupie 15-64 lata). Nawet teraz, kiedy stopa bezrobocia bije kolejne rekordy ćwierćwiecza, pracodawcy nie zabiegają szczególnie o starszych i doświadczonych pracowników – preferują młodszych, zdrowszych, gotowych do intensywniejszej pracy za mniejsze wynagrodzenie. W dalszym ciągu utrata pracy niedługo przed wiekiem ochronnym często oznacza bezrobocie do momentu nabycia praw emerytalnych, a w najlepszym wypadku pracę umowę pozakodeksową (lub na czarno).

Jednak problemy występują także po stronie podaży pracowników w wieku 50+. Po pierwsze, skonfrontowana z wysokim bezrobociem i małym zainteresowaniem takimi osobami, została ona ograniczona, co szczególnie tyczy się osób w wieku emerytalnym. Łatwo to pojąć, gdy posłużymy się przykładem naukowca i robotnika budowlanego. Ich chęć dalszej pracy w wieku 65 lat może być diametralnie różna – ten pierwszy może cieszyć się najlepszym okresem swojej kariery, najwyższymi dochodami, prestiżem i samodzielnością. Ten drugi zaś – ze względu na obciążenie zdrowotne – odlicza dni do emerytury i – biorąc pod uwagę najczęściej gorsze prognozy długości życia – nawet premia finansowa może nie przekonać go, by odwlekł moment przejścia na emeryturę.

Pozostałe 51% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.