Przygotowanie raportowania niefinansowego jest jednym z kluczowych wyzwań, przed którym stoją obecnie polskie firmy. Przepisy Dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), wdrożone w grudniu 2024 r. do krajowego porządku prawnego nowelizacją Ustawy o rachunkowości, wprowadzają obowiązek raportowania ESG dla coraz szerszego grona podmiotów. W pierwszym kwartale 2025 r. opublikowane zostaną pierwsze sprawozdania zrównoważonego rozwoju przygotowane za rok obrotowy 2024 przez największe spółki – duże jednostki zainteresowania publicznego, których liczba pracowników przekracza 500 osób. W kolejnych latach obowiązek raportowy będzie stopniowo rozszerzany, a docelowa liczba podmiotów zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz terminy jej przygotowania uzależnione będą od ostatecznych decyzji w zakresie wdrożenia pakietu Omnibus.

Rola CFO w przygotowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Jednolite standardy raportowania

Do najważniejszych zmian w zakresie sprawozdawczości ESG należy wprowadzenie jednolitych standardów raportowania – struktura i zakres wymaganych ujawnień są określone przez Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Wymagają one szczegółowego przedstawienia danych na temat kwestii ESG w określonym układzie według konkretnej specyfikacji tzw. punktów danych. Co ważne, informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą prezentowane obowiązkowo w wyodrębnionej sekcji sprawozdania zarządu z działalności jednostki – oznacza to, że organizacje będą musiały znacząco przyspieszyć i usprawnić procesy gromadzenia danych dotyczących zrównoważonego rozwoju w porównaniu z aktualnymi terminami przygotowywania raportów niefinansowych. I wreszcie zmiana niewątpliwie fundamentalna i wpływająca całościowo na zaprojektowanie procesu przygotowywania raportowania to konieczność poddania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju niezależnej atestacji przez biegłego rewidenta, który przeprowadza usługę zgodnie z postanowieniami Krajowego Standardu Usług Atestacji Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju 3002PL.

Odpowiedzialność pionu finansowego

Opisane zmiany regulacyjne skutkują nowymi oczekiwaniami i wymaganiami co do roli dyrektora finansowego w organizacji. W spółkach przygotowujących sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju za rok 2024 można zaobserwować stopniowe zwiększanie odpowiedzialności funkcji finansów za koordynację działań dotyczących raportowania ESG. O ile sama treść ujawnienia często pozostaje domeną komórek tradycyjnie odpowiadających w poprzednich latach za przygotowanie raportów niefinansowych, to już w kwestiach strukturyzacji procesu raportowego, wprowadzenia mechanizmów kontroli nad jakością danych pozyskiwanych wewnętrznie w organizacji (w tym od spółek zależnych) i od dostawców zewnętrznych, a także współpracy z biegłym rewidentem przeprowadzającym usługę atestacyjną dostrzegalne jest zaangażowanie CFO i przedstawicieli pionu finansów.

Nowa rola CFO

Tradycyjnie dyrektorzy finansowi byli odpowiedzialni przede wszystkim za zarządzanie finansami, koncentrując się na wskaźnikach takich jak przychody, zyski i rachunek przepływów pieniężnych. Ich kompetencje poszerzyły się w ostatnich latach o inicjatywy transformacyjne i cyfrowe. Obecnie, gdy zrównoważony rozwój staje się integralną częścią sukcesu biznesowego i budowania wartości, rola CFO rozszerza się o raportowanie zrównoważonego rozwoju i jego wpływu na wyniki finansowe; pomiar, analizę i komunikację wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju (zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie) w sposób przejrzysty i zgodny z wprowadzanymi regulacjami, przy jednoczesnym zapewnieniu ostrożnego i bezstronnego podejścia, aby zapobiec zniekształceniu raportowanych wskaźników i zbudowaniu nieprawdziwego i nadmiernie optymistycznego obrazu działań przedsiębiorstwa w odbiorze interesariuszy (uniknięcie tzw. greenwashingu). Można oczekiwać, że w kolejnych latach tendencja ta będzie kontynuowana, a przewidywana zmiana paradygmatu roli CFO w obszarze raportowania zrównoważonego rozwoju ma wiele przyczyn.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2025

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.