Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi bez wątpienia stanowi warunek wzrostu konkurencyjności na rynku. Globalne zmiany w gospodarkach państw rozwiniętych można zaobserwować także w Polsce. Rodzime firmy potrzebują ludzi o najwyższym potencjale i motywacji do działania. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, w jakim stopniu polski przedsiębiorca dba o strategię personalną swojej organizacji.

Zanim przejdziemy do szczegółowych wyników badania, warto zatrzymać się na chwilę przy kwestii roli controllingu HR w przedsiębiorstwach. Wyniki ankiety jasno wskazały, że tylko niespełna 5% firm uważa controlling personalny za kluczowy obszar swojej firmy, natomiast ponad 60% respondentów deklaruje jedynie sporadyczne korzystanie z narzędzi controllingowych w dziale HR. W obliczu rosnących wyzwań w tym obszarze, powyższy wynik może nieco zaskakiwać.

Istotnym źródłem informacji o procesie zarządzania zasobami ludzkimi jest analiza wskaźnikowa. Jak pokazały wyniki, zdecydowana większość stosuje wskaźniki dotyczące wynagrodzeń i produktywności pracowników. W dużo mniejszym stopniu przedsiębiorcy korzystali ze wskaźników dotyczących demografii czy efektywności procesów w obszarze kadrowym.

Które z grup wskaźników stosowane są w Państwa przedsiębiorstwie? (można było wskazać więcej niż jeden)

Które z elementów zarządzania zasobami ludzkimi są wykorzystywane w Państwa przedsiębiorstwie?

Które z elementów zarządzania zasobami ludzkimi uważają Państwo za najważniejsze i najskuteczniejsze?

Odnośnie do elementów zarządzania zasobami ludzkimi wykorzystywanych w przedsiębiorstwie, ponad połowa odpowiedzi wskazała na system ocen pracowniczych. Istotny okazał się również stymulujący system premiowania, czy możliwość rekrutacji wewnętrznej, co rzeczywiście odzwierciedla obecnie panujące na rynku pracy trendy. Natomiast takie elementy jak coaching i mentoring, exit interview czy pracowniczy program emerytalny są zdecydowanie w tyle. Zaskakujące jest też stosunkowo niewielkie zainteresowanie rozbudowanym systemem kafeteryjnym. Zdecydowana większość ankietowanych nie przywiązuje do niego większej wagi.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.