Współczesne przedsiębiorstwo musi nie tylko wypracować zysk, ale również być konkurencyjne na rynku. Nie wystarczy śledzić konkurencji, trzeba także znajdować takie zdolności czy zasoby organizacyjne, które pozwolą ją wyprzedzić i zdobyć przewagę. Pierwszym krokiem umożliwiającym takie działanie jest analiza potencjału strategicznego. Ma na celu określenie szans firmy na rynku, przewidzenie potencjalnych zagrożeń ze strony konkurencji i oszacowanie potencjału przedsiębiorstwa, dzięki któremu zdoła ono osiągnąć przewagę nad rywalami w swojej branży.
Analiza potencjału strategicznego to, inaczej mówiąc, analiza czynników sukcesu. Może ona być przeprowadzona w dwóch ujęciach. Pierwsze z nich koncentruje się na zdolności dostosowania się organizacji do warunków panujących na rynku, drugie na wewnętrznych zasobach organizacji, dzięki którym zdoła ona osiągnąć przewagę nad konkurencją.
Analiza zasobów firm
Drugie podejście do analizy potencjału strategicznego firmy, często nazywane podejściem zasobowym, koncentruje się na zasobach, którymi dysponuje firma (materialnych i niematerialnych). Główne trzy metody analizy zasobów podmiotu to:
1. Analiza łańcucha wartości – z jednej strony nawiązuje do całego cyklu produkcyjnego – od zakupów materiałów i surowców aż do sprzedaży gotowego produktu. Podejście takie pozwala zidentyfikować poszczególne bloki działalności, przez które przechodzi wyrób, oraz zbadać i określić ich atrakcyjność. Z drugiej strony podejście to nawiązuje do analizy zasobów odwołujących się do wewnętrznego łańcucha wartości, określanego przez funkcje podstawowe (zakupy, produkcja, sprzedaż) oraz pomocnicze (zarządzanie, doradztwo). Szacuje ich atrakcyjność względem konkurencji,
2. Analiza kluczowych czynników sukcesu – w tym rodzaju analizy należy poznać kluczowe czynniki sukcesu w sektorze, w którym działa firma, oraz zbadać, czy podmiot je posiada. Jednostka powinna dysponować wszystkimi kluczowymi zasobami, ale nie musi być najlepsza we wszystkich. Listę kluczowych zasobów wyznacza się na podstawie czynników, które posiada lider danej branży,
3. Bilans strategiczny przedsiębiorstwa – zakłada całościową analizę zasobów przedsiębiorstwa, co pozwala na wyodrębnienie mocnych i słabych stron. Nie ma w niej podziału na zasoby ważne czy nieważne z punktu widzenia firmy. Wśród mocnych stron mogą się znaleźć zarówno istotne, jak i mniej istotne zasoby.
Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.