Współczesne przedsiębiorstwo musi nie tylko wypracować zysk, ale również być konkurencyjne na rynku. Nie wystarczy śledzić konkurencji, trzeba także znajdować takie zdolności czy zasoby organizacyjne, które pozwolą ją wyprzedzić i zdobyć przewagę. Pierwszym krokiem umożliwiającym takie działanie jest analiza potencjału strategicznego. Ma na celu określenie szans firmy na rynku, przewidzenie potencjalnych zagrożeń ze strony konkurencji i oszacowanie potencjału przedsiębiorstwa, dzięki któremu zdoła ono osiągnąć przewagę nad rywalami w swojej branży.

Analiza potencjału strategicznego firmy

Analiza potencjału strategicznego to, inaczej mówiąc, analiza czynników sukcesu. Może ona być przeprowadzona w dwóch ujęciach. Pierwsze z nich koncentruje się na zdolności dostosowania się organizacji do warunków panujących na rynku, drugie na wewnętrznych zasobach organizacji, dzięki którym zdoła ona osiągnąć przewagę nad konkurencją.

Analiza zasobów firm

Drugie podejście do analizy potencjału strategicznego firmy, często nazywane podejściem zasobowym, koncentruje się na zasobach, którymi dysponuje firma (materialnych i niematerialnych). Główne trzy metody analizy zasobów podmiotu to:

1. Analiza łańcucha wartości – z jednej strony nawiązuje do całego cyklu produkcyjnego – od zakupów materiałów i surowców aż do sprzedaży gotowego produktu. Podejście takie pozwala zidentyfikować poszczególne bloki działalności, przez które przechodzi wyrób, oraz zbadać i określić ich atrakcyjność. Z drugiej strony podejście to nawiązuje do analizy zasobów odwołujących się do wewnętrznego łańcucha wartości, określanego przez funkcje podstawowe (zakupy, produkcja, sprzedaż) oraz pomocnicze (zarządzanie, doradztwo). Szacuje ich atrakcyjność względem konkurencji,

2. Analiza kluczowych czynników sukcesu – w tym rodzaju analizy należy poznać kluczowe czynniki sukcesu w sektorze, w którym działa firma, oraz zbadać, czy podmiot je posiada. Jednostka powinna dysponować wszystkimi kluczowymi zasobami, ale nie musi być najlepsza we wszystkich. Listę kluczowych zasobów wyznacza się na podstawie czynników, które posiada lider danej branży,

3. Bilans strategiczny przedsiębiorstwa – zakłada całościową analizę zasobów przedsiębiorstwa, co pozwala na wyodrębnienie mocnych i słabych stron. Nie ma w niej podziału na zasoby ważne czy nieważne z punktu widzenia firmy. Wśród mocnych stron mogą się znaleźć zarówno istotne, jak i mniej istotne zasoby.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.