Marketing i sprzedaż to dwa newralgiczne obszary przedsiębiorstwa. To właśnie te funkcje wiążą organizację z jej klientami. Audyt tych procesów ma pozwalać na przeprowadzenie ich obiektywnej, wielowymiarowej oceny oraz wyznaczenie słabych stron strategii marketingowej i sprzedażowej. Jego celem jest również zaproponowanie rekomendacji, które przyczynią się do zwiększenia rentowności sprzedaży czy poprawy obsługi klientów.
Czy każda firma potrzebuje audytu?
Bez wątpienia doskonalenie procesów zachodzących w firmie wymaga systematycznej weryfikacji i kontroli. Bez informacji zwrotnej dot. tego, jak wygląda rzeczywistość organizacyjna, trudno opracować i wprowadzić zmiany. Tylko dzięki systematycznym badaniom można zidentyfikować występujące w procesach nieprawidłowości i zaplanować działania, które pozwolą wyeliminować błędy.
Jednym z narzędzi pozwalających na takie badanie jest audyt. Często jest on utożsamiany z kontrolą, chociaż takie założenie nie jest do końca prawidłowe. Celem audytu nie jest tylko „wytykanie błędów”, ale przede wszystkim zaproponowanie rozwiązań, które te błędy pozwolą trwale wyeliminować.
Różnice między audytem i kontrolą przedstawia Tabela 1. Audyt ma przede wszystkim pomóc firmie obrać właściwy kierunek działania i wdrożyć zmiany, które przyczynią się do zwiększenia doskonałości jej działania. Kontrola natomiast bada zgodność stanu faktycznego ze wzorcem, a jej zadaniem jest wskazanie błędów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i ich źródeł.
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.