Audyt wewnętrzny z biegiem czasu zmieniał swoją rolę z controllera weryfikującego zaistniałe wydarzenia na reagującego na zgłaszane nieprawidłowości, a następnie na doradcę w procesie zarządzania ryzykiem nastawionego przede wszystkim na zapobieganie przyszłym nieprawidłowościom. Obecnie audyt wewnętrzny zajmuje się szeroko rozumianą oceną zarządzania ryzykiem związanym z działalnością organizacji, opartą na badaniu procesów gospodarczych, w których zidentyfikowano najważniejsze ryzyka jednostki.

Audyt wewnętrzny - kiedy, jak i po co, jakie daje rezultaty?

Czym jest audyt wewnętrzny?

W literaturze i praktyce funkcjonuje wiele definicji audytu wewnętrznego. Według J. Dunn audyt wewnętrzny to niezależna jednostka stworzona w organizacji w celu badania i analizowania jej działań, powołana by pomagać w efektywnym wypełnianiu zadań członków organizacji.

E. Saunders uważa, że audyt wewnętrzny to profesjonalna działalność zapewniająca skuteczny instrument wspomagający władze organizacji w procesach zarządzania, który w sposób proaktywny, niezależny, profesjonalny i obiektywny ocenia wydajność systemu kontroli wewnętrznej i procesów zarządzania ryzykiem, efektywne prowadzenie wszelkich operacji i czynności przedsiębiorstwa, ich poprawne, jednolite przetwarzanie, księgowanie i raportowanie, przynosząc wartość dodaną przez ujawnienie braków i słabości oraz przez wskazanie sposobów podniesienia jakości i wydajności pracy. Oprócz dostarczenia zapewnienia, audyt wewnętrzny również prowadzi dla przedsiębiorstwa działalność doradczą1.

Zgodnie z powszechnie akceptowanym pojęciem audytu wewnętrznego, przyjętą przez Instytut Audytorów wewnętrznych (IIA – The Institute of Internal Auditors), audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu operacyjnego oraz przyczynia się do poprawy ich działania2.

Ustawa o finansach publicznych z 2009 r. określa audyt wewnętrzny, jako „działalność niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze”3.

Audyt wewnętrzny z biegiem czasu zmieniał swoją rolę z controllera weryfikującego zaistniałe wydarzenia na reagującego na zgłaszane nieprawidłowości, a następnie na doradcę w procesie zarządzania ryzykiem nastawionego przede wszystkim na zapobieganie przyszłym nieprawidłowościom. Obecnie audyt wewnętrzny zajmuje się szeroko rozumianą oceną zarządzania ryzykiem związanym z działalnością organizacji, opartą na badaniu procesów gospodarczych, w których zidentyfikowano najważniejsze ryzyka jednostki. Nowoczesny audyt rozszerzył swój zakres również o ocenę efektywności i wydajności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej oraz procesów zarządzania organizacją.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.