Podstawą długofalowego rozwoju przedsiębiorstw jest harmonia między satysfakcją konsumentów z oferowanych im produktów a poziomem marży uzyskanej z ich sprzedaży. W tych rozważaniach skupimy uwagę na wnioskach wynikających z analizy cyklu życia produktu oraz technologii dla zarządzania portfelem produktów.

Źródłem dodatniej marży dla przedsiębiorstwa są przychody generowane przez produkty nazywane żywicielami dnia dzisiejszego. W perspektywie długofalowej przedsiębiorstwo potrzebuje również tzw. żywicieli dnia jutrzejszego, czyli nowych produktów. W każdym zatem odcinku czasu dostawcy mają w ofercie produkty, które dostarczają wyższej lub niższej marży oraz generują różny poziom kosztów. Podobnie jest w rodzinie trzypokoleniowej – są w niej dzieci, rodzice oraz dziadkowie. Właśnie obserwacja przemijania pokoleń ludzi była inspiracją do zbudowania koncepcji cyklu życia produktu. To one, podobnie jak ludzie, rodzą się, żyją i umierają. Chociaż w literaturze można znaleźć różne charakterystyki cyklu życia produktu, to jednak najczęściej przyjmowany jest podział wyodrębniający cztery fazy, a mianowicie:

  • etap wprowadzania produktu (technologii) na rynek,
  • etap wzrostu,
  • etap dojrzałości,
  • etap schyłkowy, wycofywania produktu (technologii) z rynku.

Zarówno produkty, jak i technologie ulegają zmianom i przechodzą przez wspomniane cztery fazy. Z reguły cykl życia technologii jest dłuższy niż cykl życia produktu. W XXI wieku, przesyconym innowacyjnością, obserwuje się skracanie cyklu życia produktów i technologii. Inaczej jest w przypadku ludzi, którzy żyją coraz dłużej.

Wymienione wyżej cztery fazy życia produktu mogą mieć różną długość. Produkt może być obecny na rynku wiele lat, ale może też zniknąć z niego po kilku miesiącach. Wszystko zależy od rodzaju produktu, branży oraz oczekiwań segmentu konsumentów, do których jest kierowana dana oferta. Na rynku można wyodrębnić produkty codziennego zakupu, rzadziej nabywane, bardzo rzadko kupowane, a także niepostrzegane (np. ubezpieczenia). Kolejną kwestią jest też definicja produktu. W pierwszej grupie, tzw. produktów codziennych, można mówić o chlebie jako kategorii, ale też o konkretnym wyrobie, np. chlebie z ziołami. Dla każdego z tych produktów cykl życia będzie inny. Natomiast dla produktów rzadko nabywanych (nazywanych niekiedy luksusowymi z racji rzadkości kupowania, takich jak jachty) inaczej będzie się przedstawiał ich cykl życia. Rynek mody ma to do siebie, że produkty żyją krótko – od kilku do kilkunastu miesięcy. Natomiast w architekturze style wznoszenia budowli mogą być niezmienne przez wiele lat. W odniesieniu natomiast do technologii ich zmienność będzie związana z innowacyjnością, z kreowaniem nowych koncepcji.

Rozważaniom dotyczącym cyklu życia produktu i technologii powinno towarzyszyć rozważanie ich wpływu na kondycję finansową, czyli poziom przychodów i kosztów przedsiębiorstwa. O ile bowiem produkty w pełnej fazie wzrostu mogą generować wysokie przychody i marże, o tyle etap wprowadzania produktu na rynek wymaga odpowiedniego zaangażowania finansowego. Tutaj również można odwołać się do analogii związanej z rodziną. Dzieci wymagają wielu nakładów i nie dostarczają dochodów dla gospodarstwa domowego.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.