Controlling to dwa kluczowe aspekty: opracowanie systemu danych źródłowych i wskaźników oraz ich przetwarzanie oraz dostarczenie informacji wynikowej adresatom. W dobie łatwości zbierania i gromadzenia danych bardzo łatwo przekroczyć granicę nie tylko rozsądku, ale i sensu.
Nadmiar informacji jest gorszy od jej niedoboru, gdyż niedobór skłania nas do ich szukania, a nadmiar do ignorowania. To drugie szybko wchodzi w nawyk – zły i szkodliwy.
Informacja
Na początek usystematyzujemy wiedzę o informacji jako takiej, bo będzie to potrzebne w dalszej części. Posłużymy się Słownikiem języka polskiego PWN – i definicjami pojęć – to standardowy początek każdej analizy.
Informacja — (1) wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś, (2) dział informacyjny urzędu, instytucji, (3) dane przetwarzane przez komputer.
Dane — (1) fakty, liczby, na których można się oprzeć w wywodach, (2) informacje przetwarzane przez komputer.
Wiedza — (1) ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; również: zasób informacji z jakiejś dziedziny, (2) znajomość czegoś.
Fakt – to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości.
Fakty są komunikowane przez wiadomość, wiadomość komunikuje fakt. Fakty niosą informację. Informacja stanowi wiedzę, wiedza to zbiór informacji.
Jak widać, związki te nie są skomplikowane, jednak na stwierdzenia „baza wiedzy” czy „system informacyjny” można spojrzeć z nieco innej perspektywy. Proszę zwrócić uwagę na to, że nie ma tu bezpośredniego powiązania wiadomości z wiedzą. Można jednak powiedzieć, że wiadomości, jako opis faktów, niosą informacje, które budują naszą wiedzę. Co z danymi? Wiedza to coś, co rozumie człowiek, ważna jest możliwość jej utrwalenia. Jak? Wystarczy zanotować opis faktów.
Czym więc są dane? Otóż opisane powyżej cztery pojęcia (fakty, dane, wiedza, informacje) są tak naprawdę niematerialne. Funkcjonują w naszych umysłach. Dopiero ich utrwalenie w postaci zapisu na trwałym nośniku (ot choćby piórem na papierze) czyni z faktów dane. Taki trwały zapis to tak zwana baza danych, a struktura ich zapisu to model danych.
Jakie wnioski można wyciągnąć z powyższego? Pierwszy, jaki się nasuwa, to to, że termin baza wiedzy jest troszkę „naciągany”. Dlaczego? Bo wiedza to sposób interpretacji wiadomości otrzymywanych przez człowieka. Proces ten jest subiektywny i zależy od kontekstu przekazanych wiadomości. Kontekst zaś budują wiadomości poprzedzające i doświadczenie adresata. Podam przykład. Wiadomość: „W wyniku zderzenia samochodów zginęła jedna osoba”. Na jej podstawie zbudujemy sobie obraz kolizji na drodze i ludzkiej tragedii. Wiadomość ta jednak poprzedzona (np. audycją radiową podaną godzinę wcześniej) przekazem o treści: „Na drodze ekspresowej nr 48 w wyniku oblodzenia miał miejsce wielki karambol, zderzyło się 37 samochodów” wywoła niemalże ulgę, że w tak wielkiej katastrofie zginęła tylko jedna osoba.
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.