Tak jak synonimem butów sportowych jest marka Adidas, tak tez mówiąć "Excel", mamy na myśli arkusz kalkulacyjny. Stał się on nieodzownym narzędziem pracy każdego finansisty. Umiejętność posługiwania się kalkulatorem finanansowym, tak niezbędna wcześniej, jest obecnie swego rodzaju dodatkiem, natomiast wiedza na temat Excela stanowi warunek konieczny jakiegokolwiek działania w sferze finansów przedsiębiorstwa.

Budżety przygotowywane są w formie arkuszy, w arkuszach przygotowywane są sprawozdania finansowe, a kalkulacje efektywności i analizy scenariuszy nie byłyby możliwe bez funkcjonalności Excela.

Pierwsza wersja programu dla Windows zadebiutowała w 1987 r. (źródło: Wikipedia) i od razu stała się przebojem. W swojej podstawowej postaci stanowiła bowiem odpowiednik olbrzymiego arkusza papieru z naniesioną tabelą. Funkcjonalność polegała na możliwości wzajemnego łączenia komórek tabeli dla celów przygotowania kalkulacji. Tak też jest do dzisiaj, z tym że do tych funkcjonalności dołączono szereg usprawnień umożliwiających bardziej efektywną prezentację informacji, współpracę z bazami danych, szereg unikatowych funkcji oraz własne środowisko programistyczne.

Wraz z dynamicznym rozwojem systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem MS Excel torpedowany jest zarzutami o brak efektywności i statyczne podejście do analizy. W większości prezentacji dotyczących systemów Business Intelligence (BI) główny wątek prezentacji dotyczy porównania i dyskwalifikacji Excela na tle rozwiązania BI. W tej walce jednak arkusz kalkulacyjny wydaje się być wysoce odporny i wysoko trzyma gardę. Niektórzy wręcz twierdzą, że wygrywa tę batalię.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.