Kluczem do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu jest zdecentralizowana organizacja oraz połączenie narzędzi controllingu strategicznego i operacyjnego podczas procesu planowania i budżetowania.

Jak planować i budżetować, aby osiągnąć sukces?

Budżetowanie w każdej organizacji powinno służyć realizacji celów. Oba narzędzia zarządzania mają za zadanie obustronnie się uzupełniać i służyć kadrze kierowniczej do szybkiego reagowania i podejmowania skutecznych decyzji menedżerskich w procesie zarządzania przez cele (Management by Objectives). Podstawą tej koncepcji jest decentralizacja zarządzania oraz wiara w to, że każdy pracownik identyfikuje się z celami organizacji i chce ponosić odpowiedzialność za jej wyniki. Z kolei zadaniem całego controllingu jest m.in. sterowanie procesami ustalania celów na każdym poziomie struktury organizacyjnej. I tak zgodnie z jej hierarchią wyróżnia się cztery szczeble celów, które należy sformułować1:

  1. misja – formalny wyraz wizji przedsiębiorstwa i jego działalności w przyszłości; najbardziej ogólne stwierdzenie podstawowych intencji zarządu, wyznaczające kierunek jego działań, adresowane do klientów, dostawców, właścicieli i pracowników,
  2. cele strategiczne – powzięte zamierzenia najwyższego kierownictwa, określające ogólny nurt rozwoju organizacji; obejmują swoim zasięgiem dłuższy horyzont czasowy (zwykle mieści się on w przedziale 3-5 lat),
  3. cele taktyczne – wszelkie działania uwzględniające sposób postępowania umożliwiający realizację konkretnych celów strategicznych; ustala je kierownictwo średniego szczebla zarządzania,
  4. cele operacyjne – odpowiada za nie kierownictwo tzw. pierwszej linii; są one ukierunkowane na codzienne działania, mające zapewnić realizację celów taktycznych, i dotyczą zwykle krótkookresowych problemów, takich jak zamówienie materiałów do produkcji samochodów czy analiza wymagań wdrażanego systemu informatycznego.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.