Opracowanie takiego zestawu kryteriów pomiaru i oceny efektywności, który będzie wsparciem procesu realizacji strategii przedsiębiorstwa, jest zadaniem niezwykle trudnym. Jego złożoność potwierdzają liczne błędy popełniane w trakcie tworzenia zbioru tzw. kluczowych wskaźników efektywności w jednostkach realizujących założenia koncepcji zarządzania przez cele.
Odpowiedni poziom efektywności zdeterminowanej sprawnością, wydajnością oraz skutecznością działania jest podstawowym warunkiem rozwoju przedsiębiorstwa. Sprawność działania ocenia się przez pryzmat sposobu realizacji założonych celów. Działaniem sprawnym nazwiemy więc takie, które realizowane jest w możliwie najlepszy sposób. Ocenę skuteczności działania przeprowadza się natomiast poprzez ocenę stopnia realizacji zamierzonych celów.
Można więc powiedzieć, że efektywne jest działanie, które:
- doprowadziło do osiągnięcia założonego celu, a uzyskany wynik był taki sam albo zbliżony do założonego,
- zrealizowane zostało w taki sposób, że porównanie wyników i poniesionych na ich osiągnięcie nakładów pozwala na stwierdzenie jego opłacalności,
- było realizowane sprawnie – przy możliwie małym wysiłku.
Przedstawione wyżej stwierdzenia są bardzo ogólne. W perspektywie prowadzonej w praktyce oceny efektywności pojawiają się zatem zasadnicze pytania: jak dokonać obiektywnego pomiaru efektywności działania? Jak skonstruować system pomiaru i oceny efektywności odpowiadający potrzebom zarządczym? I wreszcie: jak dobrać mierniki efektywności odpowiednie do stymulowania działań zbliżających przedsiębiorstwo do realizacji celów strategicznych?
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.