Finanse i Controlling 39/2015 (maj-czerwiec)

Finanse i Controlling nr 39/2015 - Analiza efektywności przedsiębiorstwa

Analiza efektywności przedsiębiorstwa

Analiza efektywności przedsiębiorstwa jest podstawowym czynnikiem, na podstawie którego ocenia się skuteczność zarządzających firmą. Jak dokonać obiektywnego pomiaru efektywności? W jaki sposób skonstruować system pomiaru efektywności, odpowiadający potrzebom zarządczym? Jak dobrać mierniki efektywności odpowiednie do stymulowania działań zbliżających przedsiębiorstwo do realizacji celów strategicznych? W tym numerze postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Outsourcing stanowi dobry sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania firmy, jednak zanim zdecydujemy się na zlecenie części lub całości danego procesu zewnętrznemu podmiotowi, warto przeprowadzić szczegółową analizę, czy w tym konkretnym przypadku ma on uzasadnienie ekonomiczne i strategiczne.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 39/2015

Kluczowe wskaźniki efektywności w koncepcji zarządzania przez cele

Opracowanie takiego zestawu kryteriów pomiaru i oceny efektywności, który będzie wsparciem procesu realizacji strategii przedsiębiorstwa, jest zadaniem niezwykle trudnym. Jego złożoność potwierdzają liczne błędy popełniane w trakcie tworzenia zbioru tzw. kluczowych wskaźników efektywności w jednostkach realizujących założenia koncepcji zarządzania przez cele.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Wpływ niewykorzystanych zdolności produkcyjnych na ocenę efektywności przedsiębiorstwa

Różnorodne cele stawiane przedsiębiorstwu wymagają stosowania odpowiednich mierników oceny ich realizacji. Mierniki efektywności są wykorzystywane także przez kierownictwo jednostki w procesie zarządzania, aby ukierunkować działania przedsiębiorstwa na maksymalizację stawianych mu celów. 

Czytaj więcej
nr 39/2015

Zastosowanie metody DEA w ocenie efektywności przedsiębiorstwa

Zastosowanie metody DEA w ocenie efektywności przedsiębiorstwa

Efektywność można określić jako skuteczność przekształcenia nakładów w uzyskane efekty lub jako miarę osiągnięcia założonego celu. Pomiar efektywności to kluczowa sprawa dla każdego przedsiębiorstwa. Jak zmierzyć efektywność, wykorzystując metodę DEA (ang. Data Envelopment Analysis)?

Czytaj więcej
nr 39/2015

Wywiad gospodarczy, czyli jak sprawdzić, czy kontrahent jest wypłacalny

Wywiad gospodarczy, czyli jak sprawdzić, czy kontrahent jest wypłacalny

Konieczność dostępu do informacji wymusza ciągły postęp w sposobach ich pozyskiwania. Przedsiębiorstwa w celu utrzymania swojej pozycji rynkowej są zmuszone monitorować działania konkurentów oraz kontrahentów. Jednym z narzędzi, które służy do pozyskiwania informacji, jest wywiad gospodarczy.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Flota pojazdów 2015

Flota pojazdów 2015

Decyzja o stworzeniu floty pojazdów firmowych lub jej modernizacji należy do jednej z ważniejszych zarówno w dużym, jak i w mniejszym przedsiębiorstwie. Korzyści, jakie może zapewnić odpowiednie alokowanie kapitału w pojazdach, sięgać mogą kilkudziesięciu procent ich wartości.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Podatkowe koszty rekrutacji

Podatkowe koszty rekrutacji

Wydatki na rekrutację wywołują skutki podatkowe zarówno w firmie, jak i u rekrutowanego. Zgodnie z ogólną regułą, kosztami podatkowymi mogą być tylko takie wydatki, które wpływają na osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. 

Czytaj więcej
nr 39/2015

Rozliczanie strat

Rozliczanie strat

Kwestie związane z rozliczaniem strat często budzą wątpliwości podatników z uwagi na brak jasnych regulacji w tym zakresie. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód. Zasada ta nie dotyczy dochodu wolnego od podatku albo od którego zaniechano poboru podatku. 

Czytaj więcej
nr 39/2015

Redukcja ryzyka rekrutacji

Redukcja ryzyka rekrutacji

Koszty rekrutacji mogą osiągnąć równowartość rocznego, a w skrajnych przypadkach nawet dwuletniego wynagrodzenia danej osoby. Niestety, zaledwie 20% nowo zatrudnionych sprawdza się na swoim stanowisku. Pozostali są zwalniani lub sami odchodzą. Jak skontrolować prawidłowość procesu rekrutacyjnego oraz zredukować ryzyko nietrafionych decyzji?

Czytaj więcej
nr 39/2015

Czy contract manufacturing może być opłacalny?

Contract manufacturing obejmuje zlecanie części lub całości produkcji stronom trzecim. Może to być na przykład element przyszłego wyrobu gotowego lub pełny produkt. W obecnych czasach firmy outsourcingowe nie tylko specjalizują się w samej produkcji, ale również oferują usługi w dziedzinie projektowania, produkcji, składania elementów w całość oraz dystrybucji.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Outsourcing procesów sprzedażowych

Współczesny biznes wymusza na organizacjach przede wszystkim elastyczność, która pozwala szybko reagować na zmiany w otoczeniu. Ten element zdaje się przeważać szalę decyzji na korzyść outsourcingu także usług sprzedaży.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Zarządzanie relacjami inwestorskimi poprzez raportowanie o kapitale intelektualnym firmy

Raportowanie danych pozafinansowych, gdzie informacja o potencjale kapitału (KI) intelektualnego przedsiębiorstwa stanowi kluczowy czynnik cenotwórczy, jest ciągle dość trudnym i pracochłonnym procesem.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Dekalog projektanta kokpitu menedżerskiego

Dekalog projektanta kokpitu menedżerskiego

W artykule „Wizualizacja danych na usługach controllera” w poprzednim numerze pisaliśmy o tym, jak działa percepcja wizualna i jak wpływa ona na zrozumiałość bodźców informacyjnych, które do nas docierają. Pokazaliśmy także kilka dobrych praktyk w projektowaniu kokpitów menedżerskich. W tym zajmiemy się złymi praktykami i często popełnianymi błędami przy projektowaniu kokpitów menedżerskich.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Certyfikacja jakości jako metoda redukcji kosztów

Celem systemowego zarządzania jakością, zgodnego z wymaganiami normy ISO 9000, jest zachowanie powtarzalności procesów i zapewnienie w ten sposób stałego poziomu jakości. Wiąże się to również z zapewnieniem satysfakcji klientów.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Rachunek kosztów działań

Activity-Based Costing (model ABC), czyli rachunek kosztów działań, jest metodą pomiaru i kalkulacji kosztów rzadko stosowaną w praktyce i w związku z tym mało popularną i słabo rozumianą. Mała popularność modelu ABC wynika przede wszystkim z tego, że zakłada on zupełnie odmienne podejście do zbierania informacji o ponoszonych kosztach w stosunku do metod „tradycyjnych”.

Czytaj więcej
nr 39/2015

Rekomendacje zwierciadłem wyników audytu

Czym są rekomendacje? Jak powinny zostać napisane? Z kim uzgodnione? Czy im więcej ich wydano w ramach audytu, tym lepiej? Jaki jest ich wpływ na postrzeganie audytu? Każdy chyba zgodzi się ze stwierdzeniem, że rekomendacje stanowią zestaw działań ukierunkowanych na usprawnienie, poprawę efektywności, korektę zidentyfikowanych błędów i nieprawidłowości, ograniczenie lub eliminację ryzyka...

Czytaj więcej
nr 39/2015

Narzędzie, które dostarcza i tworzy wiedzę

Rozmowa z SEBASTIANEM SMUGIEM, Dyrektorem Jednostki Biznesowej InForum BI Studio w DomData AG Sp. z o.o.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 39/2015

Dobro narodowe?

Kolejny raz przekonałem się, że przed snem nie należy czytać horrorów. Już nie pamiętam, gdzie przeczytałem wypowiedź eksperta z tytułami naukowymi przed nazwiskiem, że strajkujący górnicy nie robią tego dla własnych korzyści, tylko w interesie narodowym i przyszłych pokoleń. Ostatni przekaz zrozumiałem – przyszłe pokolenia zapłacą nie tylko za tegoroczne strajki. 

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 39/2015

Międzynarodowa Konferencja dla krajów z regionu EMEA

W dniach 25-28 kwietnia w Warszawie, w Hotelu Sofitel, odbędzie się Międzynarodowa Konferencja dla krajów z regionu EMEA oraz seminaria pod hasłem „Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw”. „Controlling” objął wydarzenie patronatem medialnym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 39/2015

Wpływ deregulacji na sektor usług księgowych – badanie i debata

Wpływ deregulacji na sektor usług księgowych – badanie i debata

Mija rok od wejścia w życie ustawy deregulującej ułatwiającej dostęp do zawodów księgowego i doradcy podatkowego. W Dniu Księgowego tj. 9 czerwca br. w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie odbędzie się konferencja pt. „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”. Organizatorem jest portal Księgowi Przyszłości, a partnerami głównymi Stowarzyszenie...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 39/2015

Forum Analityki Biznesowej

22 czerwca w Warszawie odbędzie się FORUM ANALITYKI BIZNESOWEJ – doroczna konferencja poświęcona zastosowaniom analityki biznesowej w obszarach finansów, marketingu i sprzedaży, obsługi klienta oraz IT. Magazyn „Controlling” objął ją swoim patronatem.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.