Analiza efektywności przedsiębiorstwa jest podstawowym czynnikiem, na podstawie którego ocenia się skuteczność zarządzających firmą. Jak dokonać obiektywnego pomiaru efektywności? W jaki sposób skonstruować system pomiaru efektywności, odpowiadający potrzebom zarządczym? Jak dobrać mierniki efektywności odpowiednie do stymulowania działań zbliżających przedsiębiorstwo do realizacji celów strategicznych? W tym numerze postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Outsourcing stanowi dobry sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania firmy, jednak zanim zdecydujemy się na zlecenie części lub całości danego procesu zewnętrznemu podmiotowi, warto przeprowadzić szczegółową analizę, czy w tym konkretnym przypadku ma on uzasadnienie ekonomiczne i strategiczne.
Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDFOpracowanie takiego zestawu kryteriów pomiaru i oceny efektywności, który będzie wsparciem procesu realizacji strategii przedsiębiorstwa, jest zadaniem niezwykle trudnym. Jego złożoność potwierdzają liczne błędy popełniane w trakcie tworzenia zbioru tzw. kluczowych wskaźników efektywności w jednostkach realizujących założenia koncepcji zarządzania przez cele.
Różnorodne cele stawiane przedsiębiorstwu wymagają stosowania odpowiednich mierników oceny ich realizacji. Mierniki efektywności są wykorzystywane także przez kierownictwo jednostki w procesie zarządzania, aby ukierunkować działania przedsiębiorstwa na maksymalizację stawianych mu celów.
Efektywność można określić jako skuteczność przekształcenia nakładów w uzyskane efekty lub jako miarę osiągnięcia założonego celu. Pomiar efektywności to kluczowa sprawa dla każdego przedsiębiorstwa. Jak zmierzyć efektywność, wykorzystując metodę DEA (ang. Data Envelopment Analysis)?
Konieczność dostępu do informacji wymusza ciągły postęp w sposobach ich pozyskiwania. Przedsiębiorstwa w celu utrzymania swojej pozycji rynkowej są zmuszone monitorować działania konkurentów oraz kontrahentów. Jednym z narzędzi, które służy do pozyskiwania informacji, jest wywiad gospodarczy.
Decyzja o stworzeniu floty pojazdów firmowych lub jej modernizacji należy do jednej z ważniejszych zarówno w dużym, jak i w mniejszym przedsiębiorstwie. Korzyści, jakie może zapewnić odpowiednie alokowanie kapitału w pojazdach, sięgać mogą kilkudziesięciu procent ich wartości.
Wydatki na rekrutację wywołują skutki podatkowe zarówno w firmie, jak i u rekrutowanego. Zgodnie z ogólną regułą, kosztami podatkowymi mogą być tylko takie wydatki, które wpływają na osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
Kwestie związane z rozliczaniem strat często budzą wątpliwości podatników z uwagi na brak jasnych regulacji w tym zakresie. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód. Zasada ta nie dotyczy dochodu wolnego od podatku albo od którego zaniechano poboru podatku.
Koszty rekrutacji mogą osiągnąć równowartość rocznego, a w skrajnych przypadkach nawet dwuletniego wynagrodzenia danej osoby. Niestety, zaledwie 20% nowo zatrudnionych sprawdza się na swoim stanowisku. Pozostali są zwalniani lub sami odchodzą. Jak skontrolować prawidłowość procesu rekrutacyjnego oraz zredukować ryzyko nietrafionych decyzji?
Contract manufacturing obejmuje zlecanie części lub całości produkcji stronom trzecim. Może to być na przykład element przyszłego wyrobu gotowego lub pełny produkt. W obecnych czasach firmy outsourcingowe nie tylko specjalizują się w samej produkcji, ale również oferują usługi w dziedzinie projektowania, produkcji, składania elementów w całość oraz dystrybucji.
Współczesny biznes wymusza na organizacjach przede wszystkim elastyczność, która pozwala szybko reagować na zmiany w otoczeniu. Ten element zdaje się przeważać szalę decyzji na korzyść outsourcingu także usług sprzedaży.
Raportowanie danych pozafinansowych, gdzie informacja o potencjale kapitału (KI) intelektualnego przedsiębiorstwa stanowi kluczowy czynnik cenotwórczy, jest ciągle dość trudnym i pracochłonnym procesem.
W artykule „Wizualizacja danych na usługach controllera” w poprzednim numerze pisaliśmy o tym, jak działa percepcja wizualna i jak wpływa ona na zrozumiałość bodźców informacyjnych, które do nas docierają. Pokazaliśmy także kilka dobrych praktyk w projektowaniu kokpitów menedżerskich. W tym zajmiemy się złymi praktykami i często popełnianymi błędami przy projektowaniu kokpitów menedżerskich.
Celem systemowego zarządzania jakością, zgodnego z wymaganiami normy ISO 9000, jest zachowanie powtarzalności procesów i zapewnienie w ten sposób stałego poziomu jakości. Wiąże się to również z zapewnieniem satysfakcji klientów.
Activity-Based Costing (model ABC), czyli rachunek kosztów działań, jest metodą pomiaru i kalkulacji kosztów rzadko stosowaną w praktyce i w związku z tym mało popularną i słabo rozumianą. Mała popularność modelu ABC wynika przede wszystkim z tego, że zakłada on zupełnie odmienne podejście do zbierania informacji o ponoszonych kosztach w stosunku do metod „tradycyjnych”.
Czym są rekomendacje? Jak powinny zostać napisane? Z kim uzgodnione? Czy im więcej ich wydano w ramach audytu, tym lepiej? Jaki jest ich wpływ na postrzeganie audytu? Każdy chyba zgodzi się ze stwierdzeniem, że rekomendacje stanowią zestaw działań ukierunkowanych na usprawnienie, poprawę efektywności, korektę zidentyfikowanych błędów i nieprawidłowości, ograniczenie lub eliminację ryzyka...
Rozmowa z SEBASTIANEM SMUGIEM, Dyrektorem Jednostki Biznesowej InForum BI Studio w DomData AG Sp. z o.o.
Kolejny raz przekonałem się, że przed snem nie należy czytać horrorów. Już nie pamiętam, gdzie przeczytałem wypowiedź eksperta z tytułami naukowymi przed nazwiskiem, że strajkujący górnicy nie robią tego dla własnych korzyści, tylko w interesie narodowym i przyszłych pokoleń. Ostatni przekaz zrozumiałem – przyszłe pokolenia zapłacą nie tylko za tegoroczne strajki.
W dniach 25-28 kwietnia w Warszawie, w Hotelu Sofitel, odbędzie się Międzynarodowa Konferencja dla krajów z regionu EMEA oraz seminaria pod hasłem „Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw”. „Controlling” objął wydarzenie patronatem medialnym.
Mija rok od wejścia w życie ustawy deregulującej ułatwiającej dostęp do zawodów księgowego i doradcy podatkowego. W Dniu Księgowego tj. 9 czerwca br. w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie odbędzie się konferencja pt. „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”. Organizatorem jest portal Księgowi Przyszłości, a partnerami głównymi Stowarzyszenie...
22 czerwca w Warszawie odbędzie się FORUM ANALITYKI BIZNESOWEJ – doroczna konferencja poświęcona zastosowaniom analityki biznesowej w obszarach finansów, marketingu i sprzedaży, obsługi klienta oraz IT. Magazyn „Controlling” objął ją swoim patronatem.
Dodaj do ulubionych - opcja jest dostępna tylko dla aktywnych prenumeratorów.
Pełna funkcjonalność serwisu z wyłączeniem możliwości pobierania wydań w formacie PDF.