Strategia tworzenia centrów usług wspólnych (Shared Services Centers – SSC), których istotą jest centralizacja procesów wewnętrznych – niegenerujących dla przedsiębiorstwa przychodów, za to wspierających jego działalność operacyjną – ewoluuje już od 30 lat. SSC konsolidują zazwyczaj takie funkcje jak finanse, IT, HR czy zaopatrzenie,ale coraz częściej dotyczy to również działów prawnych, marketingu i obsługi klienta.
Dzisiaj SSC nie jest już tak radykalnym konceptem jak na początku lat 80., kiedy powstawały pierwsze centra, ale sprawdzoną metodą na zwiększenie efektywnosci procesów wewnętrznych, generującą znaczne oszczędności, a co za tym idzie, wpływającą na budowę przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W związku z tym coraz częstszym pytaniem wśród liderów na rynku w kontekście budowy SSC nie jest pytanie „czy?”, tylko „jak?”.
W obecnej rzeczywistości konsolidacja i standardyzacja procesów to nie wszystko. De facto można powiedzieć, że to dopiero pierwszy krok w drodze do redukcji kosztów. Coraz większą wagę zaczyna się przywiązywać do zwiększania wydajności już scentralizowanych i ustandardyzowanych procesów przy wykorzystaniu dostępu do nowoczesnych technologii, automatyzacji oraz metod ciągłego doskonalenia (Continuous Improvement – CI), takich jak Lean i Six Sigma. Uwalnianie dodatkowej wartości dla biznesu jest kolejnym elementem, który staje się standardowym zadaniem SSC.
SSC 1.0
Konsolidacja i standardyzacja
Osiągnięcie większej produktywności przy wykorzystaniu mniejszych zasobów jest naturalnym rezultatem konsolidacji. Poza oszczędnościami wynikającymi z efektu skali, wiąże się ona z eliminacją nadmiernych operacji oraz infrastruktury. Ponadto, dzięki skupieniu procesów biznesowych w SSC dużo łatwiej o lepsze wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz automatyzacji. Projektowaniu i wdrażaniu systemów niezwykle sprzyja standardowy model procesów. Przekłada się to na podwójny efekt: oszczędność na kosztach samego systemu (na wszystkich etapach projektu), jak również, poprzez automatyzację, redukcję dodatkowo zbędnych kosztów pracy.
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.