Strategia tworzenia centrów usług wspólnych (Shared Services Centers – SSC), których istotą jest centralizacja procesów wewnętrznych – niegenerujących dla przedsiębiorstwa przychodów, za to wspierających jego działalność operacyjną – ewoluuje już od 30 lat. SSC konsolidują zazwyczaj takie funkcje jak finanse, IT, HR czy zaopatrzenie,ale coraz częściej dotyczy to również działów prawnych, marketingu i obsługi klienta.

Koszty do korekty – przykłady ograniczenia kosztów działań dzięki SSC

Dzisiaj SSC nie jest już tak radykalnym konceptem jak na początku lat 80., kiedy powstawały pierwsze centra, ale sprawdzoną metodą na zwiększenie efektywnosci procesów wewnętrznych, generującą znaczne oszczędności, a co za tym idzie, wpływającą na budowę przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W związku z tym coraz częstszym pytaniem wśród liderów na rynku w kontekście budowy SSC nie jest pytanie „czy?”, tylko „jak?”.

W obecnej rzeczywistości konsolidacja i standardyzacja procesów to nie wszystko. De facto można powiedzieć, że to dopiero pierwszy krok w drodze do redukcji kosztów. Coraz większą wagę zaczyna się przywiązywać do zwiększania wydajności już scentralizowanych i ustandardyzowanych procesów przy wykorzystaniu dostępu do nowoczesnych technologii, automatyzacji oraz metod ciągłego doskonalenia (Continuous Improvement – CI), takich jak Lean i Six Sigma. Uwalnianie dodatkowej wartości dla biznesu jest kolejnym elementem, który staje się standardowym zadaniem SSC.

SSC 1.0
Konsolidacja i standardyzacja

Osiągnięcie większej produktywności przy wykorzystaniu mniejszych zasobów jest naturalnym rezultatem konsolidacji. Poza oszczędnościami wynikającymi z efektu skali, wiąże się ona z eliminacją nadmiernych operacji oraz infrastruktury. Ponadto, dzięki skupieniu procesów biznesowych w SSC dużo łatwiej o lepsze wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz automatyzacji. Projektowaniu i wdrażaniu systemów niezwykle sprzyja standardowy model procesów. Przekłada się to na podwójny efekt: oszczędność na kosztach samego systemu (na wszystkich etapach projektu), jak również, poprzez automatyzację, redukcję dodatkowo zbędnych kosztów pracy.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.