Finanse i Controlling 21/2012 (kwiecień)

Finanse i Controlling nr 21/2012 - Centra usług wspólnych

Centra usług wspólnych

Centra Usług wspólnych oraz Business Process Outsourcing to rozwiązania pomagające w optymalizacji pracy poszczególnych działów przedsiębiorstwa – podniesieniu efektywności i przejrzystości procesów oraz redukcji kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ponadto rozwiązania te poprawiają jakość i terminowość usług i, wbrew powszechnym obawom, pomagają w bieżącej kontroli działań. Najczęściej krótko po uruchomieniu centrum firma zyskuje widoczną i długotrwałą poprawę efektywności.

Rynek SSC i BPO rozwija się w Polsce bardzo prężnie. w ostatnich latach SSC/BPO przekształciły się z miejsc świadczących proste usługi w placówki zatrudniające wysoko wykwalifikowanych pracowników i obsługujące strategiczne funkcje firm i zewnętrznych klientów. centra Usług wspólnych najczęściej powstają w takich branżach jak: bankowość, finanse, telekomunikacja, przemysł, handel, rozrywka i media. Decydując się na rozwiązanie jakim jest SSC, organizacje podejmują szereg wyzwań.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 21/2012

Wdrożenie i funkcjonowanie Systemu Zarządzania Ryzykiem w aspekcie kosztowym

Wdrażanie ich wynika czasami z konieczności, gdyż wymagają tego przepisy prawa (np. HACCP) lub klienci (np. TS 16494, ISO 9001), a czasami z chęci zapanowania nad procesami i pracownikami. Bez względu na przyczynę, jaka przyświeca wdrażaniu rozwiązań systemowych, warto podkreślić, że osiąganym efektem jest powtarzalność i przewidywalność działań, a to jest nieocenionym elementem wpływającym na komfort...

Czytaj więcej
nr 21/2012

Koszty do korekty – przykłady ograniczenia kosztów działań dzięki SSC

Koszty do korekty – przykłady ograniczenia kosztów działań dzięki SSC

Strategia tworzenia centrów usług wspólnych (Shared Services Centers – SSC), których istotą jest centralizacja procesów wewnętrznych – niegenerujących dla przedsiębiorstwa przychodów, za to wspierających jego działalność operacyjną – ewoluuje już od 30 lat. SSC konsolidują zazwyczaj takie funkcje jak finanse, IT, HR czy zaopatrzenie,ale coraz częściej dotyczy to również działów prawnych, marketingu...

Czytaj więcej
nr 21/2012

Dlaczego warto utworzyć SSC i jak określić cele reorganizacji?

Dlaczego warto utworzyć SSC i jak określić cele reorganizacji?

W dobie poszukiwań możliwości redukcji kosztów, wiele firm decyduje się na centralizowanie wybranych nieprodukcyjnych obszarów działalności, takich jak: księgowość, zakupy, obsługa/wsparcie klienta, logistyka, IT czy zarządzanie kapitałem ludzkim. Wiąże się to z przekonaniem, że w celu zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej i możliwości dalszego rozwoju na wciąż zmieniającym się rynku, przedsiębiorstwo...

Czytaj więcej
nr 21/2012

Najnowsze trendy w zarządzaniu ryzykiem

W dniach 29.02.–01.03.2012 r. w miejscowości Wólka Mlądzka pod Warszawą odbyło się pierwsze w Polsce elitarne spotkanie risk managerów „Forum Pionierów Zarządzania Ryzykiem”. Zorganizowane zostało przez spółkę Risk Logic przy współpracy i dużej pomocy takich spółek jak: Energa S.A., PGNiG S.A., Marcinkowski Broker Sp. z o. o., EuRoPol Gaz...

Czytaj więcej
nr 21/2012

SSC w małej organizacji

Jak pokazują ostatnie badania The Hackett Group, na świecie działa już ponad 4200 jednostek SSC. Eksperci podkreślają, że aktualnie wiodącą lokalizacją pod centra usług w spólnych jest region europy środkowo-wschodniej, w tym Polska. Model SSC to rozwiązanie, z którego mogą korzystać nie tylko duże, międzynarodowe firmy, ale również małe, lokalne organizacje.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Dokumentacja konsolidacyjna w teorii i praktyce

Zasady konsolidacji sprawozdań finansowych reguluje ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości (rozdział 6 – „skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej”) oraz rozporządzenie ministra finansów z 25 września 2009 r. W sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych....

Czytaj więcej
nr 21/2012

Świadomość kosztowa i przychodowa w firmie

Każda firma w swojej działalności posługuje się kategoriami finansowymi. Małe firmy nie prowadzące pełnej rachunkowości kierują się wysokością dochodu,większe – prowadzące pełną sprawozdawczość – mają do dyspozycji wystandaryzowane sprawozdania. W każdym przypadku kategorie te powinny mieć ścisły związek z prowadzonym biznesem.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Nieodpłatne pełnienie funkcji członka zarządu spółki kapitałowej

Nieodpłatne pełnienie funkcji członka zarządu spółki kapitałowej

W ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. Zm.; Dalej zwana: k.s.h.) Nie ma wyraźnego wskazania, że członek zarządu spółki kapitałowej powołany na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia musi wykonywać swoje obowiązki wyłącznie za wynagrodzeniem.

Czytaj więcej
nr 21/2012

By wszystkim żyło się lepiej i pracowało lżej

Optymalizacja procesów księgowych przy wykorzystaniu systemów klasy workflow (Document Management System). Koszmar znany każdemu, kto pracował w departamentach związanych z rachunkowością. Dodając do tego badania ksiąg przez biegłych, kontrole urzędu skarbowego, urzędowe deklaracje i inne katusze, powstaje całkiem pokaźny arsenał tortur.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Złe długi w firmie ‑ jak zaliczyć je do kosztów i skorzystać z odliczenia VAT

Sukces w prowadzeniu działalności gospodarczej przestaje być jedynie funkcją zmysłu biznesowego i w coraz większym stopniu wymaga zrozumienia zasad finansów wykraczających poza ramy klasycznej księgowości. Szczególnie dotkliwie przekonują się o tym jednoosobowi przedsiębiorcy, którzy wyjęci spod rządów standardów rachunkowości ograniczają się do rachunkowości opartej o kategorię wyniku podatkowego....

Czytaj więcej
nr 21/2012

Prawne i praktyczne aspekty optymalizacji kosztów zatrudnienia i transferu pracowników

Prawne i praktyczne aspekty optymalizacji kosztów zatrudnienia i transferu pracowników

W dobie międzynarodowego kryzysu wymuszającego na przedsiębiorcach poszukiwanie rozwiązań szybkich i efektywnych, w celu ograniczenia strat i często uratowania firm, pracodawcy coraz częściej sięgają po alternatywne formy zatrudniania pracowników, mające na celu optymalizację kosztów.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Wycena marki przedsiębiorstwa

Wycena marki przedsiębiorstwa

Miarą siły każdego przedsiębiorstwa jest jego wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych. By ocenić stopień realizacji celu, jakim jest przyrost wartości, zbudowano systemy rachunkowe mierzące rentowność i efektywność wykorzystania zaangażowanego majątku.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Wykorzystanie tabel przestawnych w analizie danych finansowych

Arkusz MS Excel stanowi obecnie jedno z podstawowych narzędzi warsztatu controllingowego, za pomocą których przygotowywane są sprawozdania finansowe i analizy. Zazwyczaj typowym postępowaniem jest sformatowanie gotowych tabeli (wzorów) sprawozdań, które następnie są ręcznie uzupełnianie przez służby księgowe.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Outsourcing usług księgowych

Outsourcing usług księgowych

Wywiad z Moniką Nowecką, dyrektor zarządzającą działem usług księgowych i kadrowo-płacowych mazars o zaletach I wadach rozwiązania jakim jest outsourcing, perspektywach rozwoju tego segmentu usług oraz o możliwościach jakie niesie za sobą tworzenie centrów usług wspólnych.

Czytaj więcej
nr 21/2012

Jak wybrać właściwy produkt faktoringowy

Jak wybrać właściwy produkt faktoringowy

Rozmowa z Dawidem Naglikiem Dyrektorem zarządzającym departamentu faktoringu, Banku BPH SA o tym, w jakich obszarach i jak można zastosować rozwiązania faktoringowe, jakie firmy chętnie sięgają po usługi faktoringowe oraz czy faktoring może stanowić alternatywę dla kredytu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 21/2012

Wybieram dobrobyt

Uczyńmy rok 2012 rokiem demokracji bezpośredniej w gospodarce. Po referendum w sprawie wydłużenia wieku emerytalnego trzeba będzie przeprowadzić powszechne głosowanie w kwestii obniżenia podatków, skrócenia czasu pracy do czterech dni w tygodniu oraz wydłużenia urlopów wypoczynkowych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 21/2012

Controller jako partner biznesowy w niestabilnych czasach

Już po raz szósty Poznań będzie gościł controllerów, dyrektorów inansowych oraz analityków biznesowych. Międzynarodowy kongres controllerów organizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie controllerów będzie okazją do wysłuchania prelekcji ekspertów z kraju i zagranicy, do poznania najnowszych rozwiązań i trendów controllingowych, do dyskusji o współpracy pomiędzy controllerem a menedżerem oraz do...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 21/2012

Eureca – najlepiej oceniane narzędzie controllingowe na polskim rynku

Seria bezpłatnych seminariów prezentujących praktyczne aspekty wykorzystania systemów informatycznych w controllingu. W dzisiejszych czasach controller uczestniczy w zarządzaniu firmą. Przygotowuje informacje, w oparciu o które zapadają najważniejsze decyzje, dotyczące jej przyszłości. Analizuje często ogromne ilości danych, pochodzących z różnych systemów. Do...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 21/2012

Rośnie zapotrzebowanie na usługi i innowacyjność w outsourcingu

Rośnie zapotrzebowanie na usługi i innowacyjność w outsourcingu

Największy popyt na rynku centrów usług wspólnych (Shared Service center – SSc) oraz obsługi outsourcingowej dla biznesu (Business Process Outsourcing – BPO) w perspektywie najbliższych 3 lat będzie występował w obszarach usług prawnych (prawie 50% respondentów), usług inżynieryjnych (43%) oraz usług rozwoju i utrzymania aplikacji (38%) – wynika z badania irmy...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.