Praca w trybie zdalnym zredefiniowała pojęcie pracy zarówno w odniesieniu do pracodawców, jak i pracowników. W tym wyjątkowo trudnym czasie podtrzymanie za wszelką cenę ciągłości pracy, bez utraty przy tym jej jakości, stało się kluczowym zadaniem dla przetrwania wielu przedsiębiorstw. Jednym z działów, u których zapewnienie ciągłości pracy jest niezbędne, są finanse. Pomimo że większość firm wprowadziła możliwość pracy zdalnej, jest to okres prób i błędów i warto wypracować sobie best practice w tej dziedzinie.

Krótko- i długofalowa praca zdalna w służbach finansowo-controllingowych

Zapewnienie dostępu do odpowiednich narzędzi pracy i wsparcia technicznego potrafi być wyzwaniem, zwłaszcza w większych firmach. Jednocześnie wprowadzenie tych rozwiązań wywarło olbrzymi wpływ na codzienne życie wielu rodzin, wymusiło reorganizację codziennych rutyn i nawyków. Punktem przecięcia się linii oczekiwań dwóch grup interesantów – pracodawców oraz pracowników – jest efektywna, a jednocześnie świadoma i wciąż komfortowa praca.

Jeśli mowa o działach finansowych, na myśl przychodzą nam: księgowość, controlling, audyt, a także kadry i płace w zależności od zakresu obowiązków i rozwiązań firmy. Każda z tych jednostek, jeżeli już znajduje się wewnątrz firmy, jest odpowiedzialna za jej dobre funkcjonowanie i wyniki. Jednak w dobie kryzysu, gdy naszym głównym celem jest zapewnienie jak najlepszej organizacji, o ile dla części z tych jednostek jesteśmy w stanie na nowo zdefiniować priorytety i zadania, a być może nawet przesunąć deadline, o tyle przy części z nich mamy ograniczone pole manewru, ponieważ ich zadania uzależnione są od prawnie wymaganych i respektowanych terminów, których bezwzględnie należy przestrzegać – na przykład złożenie deklaracji VAT, złożenie sprawozdania finansowego, a nawet naliczenie płac pracowników. Z tego powodu wprowadzone przez pracodawcę rozwiązania muszą być sprawne, niezawodne, a także przewidujące różne możliwości rozwoju sytuacji (tzn. planowanie scenariuszowe). Jeśli chcemy chronić firmę przed negatywnymi konsekwencjami braku wykonania jej obowiązków, praca zdalna wydaje się niemalże koniecznym rozwiązaniem, a przynajmniej planem „B”.

Doświadczenie zebrane w ciągu ostatnich miesięcy poszerzyło nasze pole widzenia w wielu kwestiach, których wcześniej nie dostrzegaliśmy. Nauczyło nas, że świat wbrew naszym oczekiwaniom nie jest tak stabilny, jakbyśmy sądzili, a pewne zmiany pozostaną z nami na dłużej, być może nawet na zawsze. Jednym z tych kierunków jest nacisk na rozwój komunikacji w trybie zdalnym – edukacji, rekrutacji, pracy, zebrań. Bez względu na to, czy zewnętrzne okoliczności wymuszające na nas krótko- czy też długoterminowe wprowadzenie zmian, z perspektywy przedsiębiorcy warto przeanalizować, czy dzięki nim jesteśmy w stanie zaoszczędzić czas lub pieniądze. A jeśli tak, to czy warto może część rozwiązań, wprowadzonych bądź co bądź awaryjnie, pozostawić w naszej firmie na dłużej.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.