Rozwój współczesnych przedsiębiorstw jest determinowany w głównej mierze przez coraz szybsze i sprawniejsze tempo pozyskania wiarygodnych informacji. To właśnie one stanowią dziś najważniejszy zasób strategiczny każdej organizacji, decydujący o jej pozycji konkurencyjnej. Odpowiedzią na potrzeby rynku są systemy Business Intelligence. Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu systemu klasy BI warto jednak odpowiednio przygotować się do tego procesu.

Metodologia wdrożenia systemu BI

Jednym z fundamentalnych założeń przed rozpoczęciem wdrażania systemu powinno być zbudowanie koncepcji merytorycznej odzwierciedlającej uwarunkowania biznesowe danej organizacji – własnymi siłami lub przy udziale wybranej firmy doradczej. W ten sposób można uniknąć sytuacji, w której dostawca systemu wdroży na platformie BI standardowe, znane sobie rozwiązanie, nieuwzględniające specyfiki i wszystkich potrzeb danego przedsiębiorstwa. Kolejnym etapem po zbudowaniu modelu – przyjmując założenie, że spółka ma już wdrożony system klasy ERP – jest wybór odpowiedniego systemu BI, dostosowanego do wielkości firmy i zdefiniowanych wcześniej wymogów. W ostatniej kolejności należy dokonać wyboru dostawcy systemu oraz rozpocząć właściwe wdrożenie.

Wybór systemu BI

Po zbudowaniu modelu biznesowego należy przystąpić do wyboru systemu BI. Systemy tej klasy wbrew pozorom różnią się dość znacząco, m.in. dedykowanymi obszarami działalności/modułami, zakresem dostępnych funkcji dla użytkownika zarówno kluczowego, jak i końcowego, technologiami baz danych, na bazie których działają, standardami interfejsów, poziomem zabezpieczeń i elastyczności systemu w zakresie modyfikacji oraz rozwoju rozwiązania, łatwością obsługi, możliwością przechowywania różnych wariantów planów, budżetów, modeli, możliwością tworzenia własnych wymiarów i ich hierarchii, czasem przetwarzania/kalkulacji danych czy też ceną. W związku z tym beneficjent rozwiązania powinien określić główne priorytety, które ma spełnić system BI. W tym celu warto powołać zespół projektowy składający się z kluczowych pracowników przedsiębiorstwa, którego zadaniem będzie ustalenie podstawowych wymagań biznesowych i funkcjonalnych względem programu. Wybór klasy systemu warunkować będą ponadto następujące czynniki:

  • wielkość oraz rozproszenie demograficzne organizacji,
  • liczebność działu controllingu,
  • specyfika i branża przedsiębiorstwa,
  • organizacja procesów pracy,
  • złożoność struktury organizacyjnej,
  • umiejętności techniczne działu IT,
  • otwartość kadry kierowniczej na samodzielną pracę w systemie.

Ważnym elementem na tym etapie prac będzie ustalenie kryteriów wyboru rozwiązania. Powinny one odpowiadać kryteriom decyzyjnym, które posłużą także do opracowania zapytania ofertowego oraz porównania ofert od dostawców systemów. Pamiętać należy, aby każdemu z kryteriów przypisać stosowny poziom istotności. Przykładowe kryteria wyboru to:

  • cena,
  • doświadczenie firmy i zespołu wdrożeniowego,
  • architektura IT,
  • funkcjonalność.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.