Jednym z istotnych elementów działań z zakresu marketingu jest nieodpłatne przekazywanie różnego rodzaju towarów, np. w ramach programów lojalnościowych, jako nagrody w konkursach, w formie gratisów przy sprzedaży promocyjnej, jako próbki, materiały o funkcji reklamowej czy też prezenty okolicznościowe.
Niesie to ze sobą konkretne konsekwencje podatkowe, w tym w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). Od 1 kwietnia 2011 r., w wyniku niekorzystnej dla podatników zmiany przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zasadzie każde nieodpłatne wydanie towarów podlega opodatkowaniu. Podatek VAT powinien być zatem wykazany bez względu na cel, w związku z którym dochodzi do nieodpłatnego wydania towarów, w tym również wtedy, gdy przekazanie następuje na cele marketingowe, reklamy czy public relations. Obowiązek taki wynika przede wszystkim z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań przedsiębiorcy posiadają jednak nadal w pewnym zakresie możliwość optymalizacji zobowiązań podatkowych z tytułu podatku VAT związanych z nieodpłatnym przekazywaniem towarów.
Prezenty o małej wartości, próbki, drukowane materiały reklamowe i informacyjne
Jak wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu nie podlega nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Powyższe kategorie towarów zostały zatem wyłączone z ogólnego obowiązku wykazywania podatku VAT należnego.
Pojęcia prezentów o małej wartości oraz próbek zostały precyzyjnie zdefiniowane na gruncie ustawy o VAT.
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.