Z dniem 1 stycznia 2016 roku weszły w życie przepisy nowej ustawy Prawo restrukturyzacyjne, które istotnie zmieniają porządek prawny w odniesieniu do sytuacji firm znajdujących się w stanie niewypłacalności lub takim stanem zagrożonych. Ustawa ta wprowadza nie tylko zupełnie nowe prawo restrukturyzacyjne, ale dodatkowo istotną nowelizację ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, która ma się stać regulacją dotyczącą wyłącznie procesów likwidacyjnych.
POLITYKA NOWEJ SZANSY
Głównym założeniem nowej regulacji jest realizacja tak zwanej polityki „nowej szansy”, czyli zapewnienie możliwości działania przedsiębiorcom, którzy z różnych względów – nierzadko od nich niezależnych – znaleźli się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Rozdzielenie procedury upadłościowej od restrukturyzacyjnej (w dotychczasowym stanie prawnym namiastką tej drugiej była upadłość układowa) ma w zamierzeniu ustawodawcy zapewnić warunki skutecznej restrukturyzacji i szybkiej likwidacji, co z kolei stanowi istotny element prawidłowego rozwoju polskiej gospodarki. Cele, jakie przyświecały ustawodawcy, wskazane zostały w projekcie założeń do ustawy:
- zapewnienie przedsiębiorcom i ich kontrahentom instrumentów do restrukturyzacji przy jednoczesnej maksymalizacji ochrony praw wierzycieli,
- zapewnienie instytucjonalnej autonomii postępowań restrukturyzacyjnych w oderwaniu od stygmatyzujących postępowań upadłościowych,
- wprowadzenie zasady subsydiarności postępowania upadłościowego jako ultima ratio wobec ekonomicznego fiaska restrukturyzacji,
- zwiększenie uprawnień aktywnych wierzycieli,
- maksymalizacja szybkości i efektywności restrukturyzacji i upadłości,
- odformalizowanie postępowań i szersze wykorzystanie w nich nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych,
- realizacja polityki „nowej szansy” – zapewnienie możliwości „nowego startu” przedsiębiorcom, których fiasko przedsięwzięcia gospodarczego wynika z niekorzystnej zmiany warunków ekonomicznych, oraz
- zwiększenie odpowiedzialności nierzetelnych dłużników i upadłych.
Założenia i plany ustawodawcy wyglądają bardzo obiecująco, a spełnienie ich – przez wprowadzenie nowych przepisów – byłoby dla przedsiębiorców jak najbardziej pożądane. O tym, czy omawiana ustawa spełni pokładane w niej nadzieje, przekonamy się w najbliższych miesiącach i latach, kiedy okaże się, jaką popularnością będą się cieszyć postępowania restrukturyzacyjne i czy w praktyce przyczynią się one do rozwiązania problemów przedsiębiorstw w trudnej sytuacji finansowej. Obecnie warto bliżej przyjrzeć się poszczególnym rozwiązaniom wprowadzonym przez nową ustawę.
Podstawową zmianą wynikającą z omawianej ustawy jest wprowadzenie zupełnie nowego, nieznanego wcześniej ustawie postępowania – restrukturyzacyjnego. W dotychczasowym stanie prawnym istniało, co prawda, postępowanie naprawcze (zlikwidowane obecnie w wyniku nowelizacji), jednak dotyczące go przepisy były de facto martwe. Oznaczało to, że dłużnik, który przy pomocy sądu chciał się zrestrukturyzować, musiał korzystać z postępowania upadłościowego, licząc na to, że uda się doprowadzić do układu z wierzycielami. Miało to daleko idące konsekwencje – wystarczy wskazać chociażby realne ryzyko, że postępowanie doprowadzi do likwidacji firmy (w przypadku braku porozumienia z wierzycielami) oraz fakt, że na rynku taki podmiot, funkcjonujący z mocy prawa z dopiskiem „w likwidacji”, tracił zaufanie kontrahentów. Dodatkowo sam ustawodawca jako cel nadrzędny postępowania upadłościowego wskazywał zaspokojenie roszczeń wierzycieli.
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.