Proces importu nie jest łatwy, szczególnie dla osób, które dopiero rozpoczynają tę działalność. Na każdym etapie – od momentu wyszukania producenta, przez produkcję, po transport – można napotkać rozmaite przeszkody, które utrudniają realizację zamówienia. Tylko bardzo dobrze przygotowany importer może podołać temu samodzielnie.

Pierwsze kroki w imporcie z Chin, czyli jak zabezpieczyć swoją firmę i zminimalizować ryzyko

Wielu polskich przedsiębiorców dysponujących wolnym kapitałem chciałoby go zainwestować, a niektórzy z nich decydują się na import towarów z Chin. Inwestycyjnie pomysł jest dobry, pod warunkiem, że przedsiębiorca ma świadomość, co warto i co opłaca się sprowadzać, co znajdzie zbyt na rynku. Nadal wielu z nich popełnia podstawowy błąd – nie wiedząc, jakie towary ściągnąć z Państwa Środka, zwracają się o radę do firm pośredniczących w imporcie. Jednak szukanie gotowych pomysłów bez żadnego rozeznania w branży okazuje się nie najlepszym rozwiązaniem.

Przemyśl, zanim zamówisz

Fundamentalną zasadą zarówno dla początkującego, jak i dla bardziej doświadczonego importera powinno być dokładne przemyślenie i przeanalizowanie, jaki towar chce sprowadzić. Głównym zadaniem importera będzie zatem zapoznanie się z sytuacją na rynku (czy to polskim, czy lokalnym), dokładne zbadanie sytuacji w danej branży, poszukanie ewentualnej niszy, a także zbudowanie potencjalnej grupy odbiorców, która będzie zainteresowana danym towarem, i nawiązanie z nią kontaktów. Skoro mowa o analizie, trzeba przewidzieć sytuację na rynku również za kilka miesięcy, gdy towar dotrze już do importera. Wszystko po to, by jak najbardziej zminimalizować ryzyko wynikające z wahań kursu dolara i związane z czasem niezbędnym do sfinalizowania transakcji. Warto podkreślić, że wiele produktów cechuje się sezonowością i zamawiane są tylko w określonych miesiącach (np. plandeki, które zamawia się na jesień, a sprzedaje wiosną). Trzeba też pamiętać o świętach w chińskim kalendarzu, które mogą zablokować całą inwestycję. Klient, który chce zorganizować import samodzielnie, powinien uwzględnić wszystko to, co może opóźnić realizację zamówienia.

Warto sprawdzić również możliwości transportu w zależności od gabarytów importowanego towaru. Przy imporcie ciągników w jednym kontenerze zmieści się ich mniej niż na przykład sztuk zabawek. W związku z tym koszt jednostkowy transportu ciągnika będzie wyższy niż w przypadku zabawki. Dla armatora nie ma znaczenia, czy transportuje w kontenerze trzy ciągniki, czy 10 tysięcy różnych zabawek. Stawka za fracht morski jest taka sama dla obu typów towarów.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.