W związku z transformacją ekonomii, z opartej na przemyśle na opartą na wiedzy1, zwiększa się znaczenie wyceny składników wartości niematerialnych i prawnych przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł poświęcono omówieniu zagadnień związanych z wyceną wartości niematerialnych i prawnych w zakresie, w jakim znajduje do niej zastosowanie Międzynarodowy Standard Rachunkowości MSR 38 (dalej: MSR 38).

Podkreślić należy, że nie dotyczy on wartości niematerialnych i prawnych, których oszacowanie przebiega często na innych zasadach, a to z uwagi zarówno na ich charakter, jak i na szczególny kontekst tego szacowania. Przykładowo inaczej mierzy się wartości niematerialne, jeżeli powstają w celu sprzedaży w ramach zwykłej działalności gospodarczej (ust. 3 lit. a MSR 38). Dodatkowo ust. 6 MSR 38 pozwala na wyłączenie z zakresu tego standardu operacji lub transakcji, które „są na tyle specyficzne, że powodują powstanie zagadnień księgowych, które wymagają potraktowania w odmienny sposób”. Jeżeli nie można skorzystać z MSR 38, a zastosowania nie znajdą również inne standardy, można dokonać oszacowania z wykorzystaniem po prostu podejścia rynkowego (market approach), dochodowego (income approach) lub kosztowego (cost approach)2. Biorąc jednak pod uwagę powszechność MSR 38 i to, że znajduje on zastosowanie generalne, poniżej przedstawiono sposób wyceny składników wartości niematerialnych i prawnych. Trzeba pamiętać, że MSR 38 wyrasta z praktyki i zawiera praktyczne rozwiązania – w odróżnieniu między innymi od normatywnych reguł zawartych w ustawie o rachunkowości. Zresztą MSR 38 jest wynikiem dążenia do zuniformizowania reguł rządzących wyceną składników wartości niematerialnych i prawnych, co istotne – dążenia skutecznego3.

Wartości niematerialne a rzeczowe aktywa trwałe

Zwróćmy uwagę, że część wartości niematerialnych i praw jest inkorporowana w rzeczowe aktywa trwałe. Dobrym przykładem są tutaj programy komputerowe, na przykład systemy operacyjne (OS), które współcześnie wgrywane są już na komputery przenośne i nabywane wraz z nimi. Tutaj jednostka musi ocenić, którą wartość – materialną czy też niematerialną – zamierza poddać wycenie (ust. 4 MSR 38). We wskazanym powyżej przykładzie w praktyce oszacowaniu podlegać będzie zwykle komputer przenośny, którego wartość zostanie powiększona o wartość programu OS, a wartość samego programu OS rzadko będzie w takiej konfiguracji podlegała szacowaniu jako niematerialna.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.