Pojęcie compliance rozumiane jest jako „zgodność”, „przestrzeganie” i odnosi się do wymogu poszanowania regulacji mających zastosowanie do danego podmiotu1.
System zarządzania compliance2 to określona struktura organizacyjna, bazująca na metodach i narzędziach compliance, mająca urzeczywistniać w całej organizacji stan owej zgodności3. O ile więc do postawy compliance – czyli zachowania zgodnego z wiążącymi normami – zobowiązani są wszyscy, o tyle pojawia się pytanie, czy istnieje prawny obowiązek implementacji w przedsiębiorstwach systemów zarządzania compliance. Jeżeli zaś brak jest generalnego prawnego obowiązku wprowadzenia CMS, warto rozważyć, w jakich sytuacjach jego posiadanie przynosić będzie przedsiębiorstwu i jego organom wymierne korzyści. Ze względu na silny trend niemieckich przedsiębiorstw do inwestowania w CMS4, który promieniuje pośrednio także na polskie przedsiębiorstwa, rozważania obejmować będą prawo polskie i niemieckie w zakresie: regulacji branżowych, prawa karnego i administracyjno-karnego, prawa spółek handlowych, a także – uzupełniająco – regulacji eksterytorialnych.
Regulacje branżowe
W pierwszej kolejności wskazać należy na regulacje branżowe, które wprost lub pośrednio odnoszą się do implementacji CMS, a dotyczą prowa dzenia działalności przez instytucje: kredytowe, ubezpieczeniowe oraz biorące udział w obrocie instrumentami finansowymi. Kontekst regulacyjny będzie tutaj – ze względu na silny wpływ prawa europejskiego – podobny w Polsce i w Niemczech. Sformułowane w Niemczech wymagania dotyczące należytej organizacji przedsiębiorstwa, zapewniającej przestrzeganie wiążących je regulacji, znajdują się m.in. w: § 25a ust. 1 zd. 1 ustawy o systemie kredytowym (Gesetz über das Kreditwesen5), § 64a ust. 1 zd. 1 ustawy o nadzorze nad instytucjami ubezpieczeniowymi (Gesetz über die Beaufsichtigung der Versicherungsunternehmen6) oraz § 33 ust. 1 zd. 2 nr 1 ustawy o obrocie papierami wartościowymi (Gesetz über den Wertpapierhandel7). O ile dwie pierwsze wskazane regulacje statuują ogólny obowiązek organizacji przedsiębiorstwa gwarantującej przestrzeganie wiążących postanowień powszechnie obowiązującego prawa (względnie wymagań organu nadzorczego), o tyle ustawa o obrocie papierami wartościowymi expressis verbis wymaga implementacji długofalowej i skutecznej funkcji compliance. Widać zatem, że niemieckie regulacje branżowe albo wprost statuują obowiązek wprowadzania CMS w przedsiębiorstwach określonego rodzaju, albo nakładając obowiązek organizacji przedsiębiorstwa w sposób zapewniający przestrzeganie wiążących je regulacji, pozostawiają kierownictwu swobodę co do sposobu osiągnięcia tego stanu. Nie ulega jednak wątpliwości, że system zarządzania compliance ze względu na swoją kompleksowość i integrację z wewnętrznymi procesami przedsiębiorstwa spełniać będzie tę funkcję we właściwy sposób.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.