Pojęcie compliance rozumiane jest jako „zgodność”, „przestrzeganie” i odnosi się do wymogu poszanowania regulacji mających zastosowanie do danego podmiotu1.

System zarządzania compliance2 to określona struktura organizacyjna, bazująca na metodach i narzędziach compliance, mająca urzeczywistniać w całej organizacji stan owej zgodności3. O ile więc do postawy compliance – czyli zachowania zgodnego z wiążącymi normami – zobowiązani są wszyscy, o tyle pojawia się pytanie, czy istnieje prawny obowiązek implementacji w przedsiębiorstwach systemów zarządzania compliance. Jeżeli zaś brak jest generalnego prawnego obowiązku wprowadzenia CMS, warto rozważyć, w jakich sytuacjach jego posiadanie przynosić będzie przedsiębiorstwu i jego organom wymierne korzyści. Ze względu na silny trend niemieckich przedsiębiorstw do inwestowania w CMS4, który promieniuje pośrednio także na polskie przedsiębiorstwa, rozważania obejmować będą prawo polskie i niemieckie w zakresie: regulacji branżowych, prawa karnego i administracyjno-karnego, prawa spółek handlowych, a także – uzupełniająco – regulacji eksterytorialnych.

Regulacje branżowe

W pierwszej kolejności wskazać należy na regulacje branżowe, które wprost lub pośrednio odnoszą się do implementacji CMS, a dotyczą prowa dzenia działalności przez instytucje: kredytowe, ubezpieczeniowe oraz biorące udział w obrocie instrumentami finansowymi. Kontekst regulacyjny będzie tutaj – ze względu na silny wpływ prawa europejskiego – podobny w Polsce i w Niemczech. Sformułowane w Niemczech wymagania dotyczące należytej organizacji przedsiębiorstwa, zapewniającej przestrzeganie wiążących je regulacji, znajdują się m.in. w: § 25a ust. 1 zd. 1 ustawy o systemie kredytowym (Gesetz über das Kreditwesen5), § 64a ust. 1 zd. 1 ustawy o nadzorze nad instytucjami ubezpieczeniowymi (Gesetz über die Beaufsichtigung der Versicherungsunternehmen6) oraz § 33 ust. 1 zd. 2 nr 1 ustawy o obrocie papierami wartościowymi (Gesetz über den Wertpapierhandel7). O ile dwie pierwsze wskazane regulacje statuują ogólny obowiązek organizacji przedsiębiorstwa gwarantującej przestrzeganie wiążących postanowień powszechnie obowiązującego prawa (względnie wymagań organu nadzorczego), o tyle ustawa o obrocie papierami wartościowymi expressis verbis wymaga implementacji długofalowej i skutecznej funkcji compliance. Widać zatem, że niemieckie regulacje branżowe albo wprost statuują obowiązek wprowadzania CMS w przedsiębiorstwach określonego rodzaju, albo nakładając obowiązek organizacji przedsiębiorstwa w sposób zapewniający przestrzeganie wiążących je regulacji, pozostawiają kierownictwu swobodę co do sposobu osiągnięcia tego stanu. Nie ulega jednak wątpliwości, że system zarządzania compliance ze względu na swoją kompleksowość i integrację z wewnętrznymi procesami przedsiębiorstwa spełniać będzie tę funkcję we właściwy sposób.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.