Wydaje Ci się, że Business Intelligence (BI) to tylko system, który wystarczy zainstalować i skonfigurować? Uważaj, właśnie wpadasz w pierwszą z wielu pułapek, na jakie natrafiają firmy wdrażające BI.

Pułapki przy wdrożeniu Business Intelligence

Szybko przekonasz się, że raportowanie to nie wszystko. Prawdziwym zadaniem BI jest wspieranie decyzji Twoich i Twojego zespołu. Jak sprawdzić, czy Twoja organizacja jest gotowa? Przygotowałem dla Ciebie kilka rad i przestróg.

Mam za sobą dziesiątki wdrożeń w firmach o różnej wielkości i specyfice. Zetknąłem się z niemal każdym możliwym problemem, na jaki trafiają przedsiębiorstwa, które zdecydowały zakupić system BI. Wiele z nich daje się przewidzieć zawczasu, niektóre jednak pojawiają się z zaskoczenia, powodując znaczące opóźnienia, a nawet zagrażając całemu projektowi.

Wiele firm wyszło z wdrożenia BI z poczuciem porażki. Są jednak i takie, które wykorzystały trudności, żeby przeprowadzić długo odkładane zmiany w organizacji. Znajdują się wśród nich rynkowi liderzy – dynamiczne spółki, których nazwy są powszechnie znane i budzą szacunek. Uczmy się od nich, jak wykorzystać wdrożenie BI, aby zapoczątkować proces zarządzania informacją w firmie.

Pułapki związane z celem

Stawiasz cel wdrożeniu BI? Uważaj, żeby nie oczekiwać ani zbyt wiele, ani zbyt mało.

Firmy przystępują do projektów Business Intelligence z różnym nastawieniem. Choć nie ma dwóch identycznych przypadków, przez lata zaobserwowałem, że niektóre negatywne wzorce powtarzają się. Są pułapkami, z których trudno się potem wydostać.

Przede wszystkim unikaj traktowania systemu BI jak panaceum, które bez wysiłku z Twojej strony samo rozwiąże problemy. To naturalne, że oczekujesz zmian na lepsze. Pamiętaj jednak, że musisz określić konkretne procesy, które chcesz usprawnić. Zrób to jeszcze przed przystąpieniem do projektu! Dzięki temu już na wstępie odrzucisz rozwiązania niespełniące Twoich oczekiwań.

Nie stawiaj jednak poprzeczki zbyt nisko. Widziałem firmy, które bardzo chciały ograniczyć wysiłek wdrożenia – zamierzały zainwestować jedynie minimum czasu i pracy. Szybko okazywało się, że spodziewane minimum rosło z tygodnia na tydzień. Kiedy kończył się czas zaplanowany na wdrożenie, prace nie były nawet zaawansowane. Dlaczego? Skuteczność BI zależy od jakości zarządzania informacją w firmie. Jeśli go zabraknie – nawet najlepsze raporty nie będą pokazywały wiarygodnych danych.

Planując wdrożenie BI w firmie, wyznacz sobie większy cel: uporządkowanie procesu zarządzania informacją. Choć brzmi to ambitnie, jest to zarazem najbardziej realistyczne podejście.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.