Wydaje Ci się, że Business Intelligence (BI) to tylko system, który wystarczy zainstalować i skonfigurować? Uważaj, właśnie wpadasz w pierwszą z wielu pułapek, na jakie natrafiają firmy wdrażające BI.
Szybko przekonasz się, że raportowanie to nie wszystko. Prawdziwym zadaniem BI jest wspieranie decyzji Twoich i Twojego zespołu. Jak sprawdzić, czy Twoja organizacja jest gotowa? Przygotowałem dla Ciebie kilka rad i przestróg.
Mam za sobą dziesiątki wdrożeń w firmach o różnej wielkości i specyfice. Zetknąłem się z niemal każdym możliwym problemem, na jaki trafiają przedsiębiorstwa, które zdecydowały zakupić system BI. Wiele z nich daje się przewidzieć zawczasu, niektóre jednak pojawiają się z zaskoczenia, powodując znaczące opóźnienia, a nawet zagrażając całemu projektowi.
Wiele firm wyszło z wdrożenia BI z poczuciem porażki. Są jednak i takie, które wykorzystały trudności, żeby przeprowadzić długo odkładane zmiany w organizacji. Znajdują się wśród nich rynkowi liderzy – dynamiczne spółki, których nazwy są powszechnie znane i budzą szacunek. Uczmy się od nich, jak wykorzystać wdrożenie BI, aby zapoczątkować proces zarządzania informacją w firmie.
Pułapki związane z celem
Stawiasz cel wdrożeniu BI? Uważaj, żeby nie oczekiwać ani zbyt wiele, ani zbyt mało.
Firmy przystępują do projektów Business Intelligence z różnym nastawieniem. Choć nie ma dwóch identycznych przypadków, przez lata zaobserwowałem, że niektóre negatywne wzorce powtarzają się. Są pułapkami, z których trudno się potem wydostać.
Przede wszystkim unikaj traktowania systemu BI jak panaceum, które bez wysiłku z Twojej strony samo rozwiąże problemy. To naturalne, że oczekujesz zmian na lepsze. Pamiętaj jednak, że musisz określić konkretne procesy, które chcesz usprawnić. Zrób to jeszcze przed przystąpieniem do projektu! Dzięki temu już na wstępie odrzucisz rozwiązania niespełniące Twoich oczekiwań.
Nie stawiaj jednak poprzeczki zbyt nisko. Widziałem firmy, które bardzo chciały ograniczyć wysiłek wdrożenia – zamierzały zainwestować jedynie minimum czasu i pracy. Szybko okazywało się, że spodziewane minimum rosło z tygodnia na tydzień. Kiedy kończył się czas zaplanowany na wdrożenie, prace nie były nawet zaawansowane. Dlaczego? Skuteczność BI zależy od jakości zarządzania informacją w firmie. Jeśli go zabraknie – nawet najlepsze raporty nie będą pokazywały wiarygodnych danych.
Planując wdrożenie BI w firmie, wyznacz sobie większy cel: uporządkowanie procesu zarządzania informacją. Choć brzmi to ambitnie, jest to zarazem najbardziej realistyczne podejście.
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.