Influencer marketing to w ostatnich latach coraz popularniejsza forma prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych. Influencerzy to osoby najczęściej prowadzące blogi i vlogi (wideoblogi) w różnych dziedzinach. Często są to pasjonaci, uważani przez zewnętrznych odbiorców za ekspertów. Tym samym stają się oni ambasadorami marki i liderami opinii, dzieląc się swoją wiedzą na temat produktów.

Rachunek kosztów influencer marketingu

Wielu influencerów dociera poprzez social media do tysięcy, a czasem nawet milionów obserwatorów. Firmy, postrzegając korzyści ze współpracy z takimi osobami – jak wspomniano uważanymi za ekspertów – powodują, że ich rola w marketingu stale rośnie. Dzieje się tak przynajmniej z trzech powodów:

  • Wzrasta popularność tzw. social mediów w Internecie;
  • Influencerzy jako znawcy tematu i eksperci uważani są za osoby obiektywne i wiarygodne, które rozpowszechniają wiedzę na temat danych produktów czy kategorii produktów (w odróżnieniu od często uważanych za „nachalne” form tradycyjnej reklamy);
  • Upowszechniają się narzędzia do blokowania reklam internetowych.

Influencer marketing zaliczany jest do szerszej grupy działań, czyli do tzw. marketingu szeptanego (polegającego na kreowaniu decyzji zakupowych na podstawie opinii innych osób – autorytetów w danej dziedzinie, znajomych, celebrytów).

Realia polskiego influencer marketingu

Wynagrodzenia influencerów zależą od kanałów promocji, a największe stawki trzeba zapłacić tym, którzy mogą zapewnić dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Stawki za współpracę w social mediach (np. na Face- booku, Instagramie) są generalnie niższe niż promowanie produktów/marek na specjalistycznych blogach czy na kanale YouTube, a związane jest to z większym zaangażowaniem w przygotowanie akcji.

Według raportu „Polska Blogosfera 2016” influencerzy w ponad 92% wolą rozliczenia pieniężne i coraz mniej z nich jest skłonna na współpracę barterową. Badania zostały przeprowadzone na grupie ponad 1000 blogerów. Średnie zarobki blogerów wynoszą 4650 zł. Raport ten również wskazuje, że średnie stawki reklamowe na blogach kształtowały się następująco:

  • kampanie barterowe (minimalna wartość barteru – 394 zł),
  • wpis z wynagrodzeniem – 870 zł,
  • post w mediach społecznościowych – 493,50 zł,
  • wyjazd sponsorowany – 2607,31 zł.

Cele influencer marketingu

Ostatecznym celem wszelakich działań marketingowych jest wzrost przychodów ze sprzedaży, który może odbywać się poprzez:

  • wzrost wolumenu sprzedaży,
  • wzrost marży na sprzedaży.

W zależności od priorytetu pierwszego czy drugiego obszaru stosowane są różne działania marketingowe. O ile bowiem relatywnie szybki wzrost sprzedaży można osiągnąć, stosując różnego rodzaju promocje sprzedażowe, o tyle odbywa się to często kosztem uzyskiwanej marży. Wzrost marży natomiast można osiągnąć poprzez wzrost znajomości marki czy poprawę jej wizerunku.

Za pośrednictwem influencerów możliwe jest uzyskiwanie zarówno wzrostu wolumenu sprzedaży, jak i wzrostu marży na sprzedaży. W zależności od priorytetów firmy różne mogą być cele i oczekiwania we współpracy z influencerami. Do oczekiwanych efektów można np. zaliczyć:

  • zwiększenie znajomości marki i produktów na rynku,
  • poprawa wizerunku marki,
  • powiększenie bazy potencjalnych klientów
  • zachęcenie klientów do „szybkich” zakupów, w tym spróbowania nowości oferowanych przez firmę.

W celu umożliwienia pomiaru wskazanym powyżej celom ogólnym należy przypisać konkretne, „zoperacjonalizowane” cele działania influencera, takie jak na przykład:

  • wejścia na stronę firmy,
  • zapisy na newslettery,
  • polubienia na Facebooku,
  • pozyskiwanie leadów.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.