W działalności przedsiębiorstwa nastawionego na generowanie wartości dodanej oraz dodatniego wyniku finansowego niebagatelną rolę odgrywają pozycje kosztowe.

Nie od dziś wiadomo, że do poprawy wyników finansowych prowadzą dwie drogi: pierwsza przez wzrost przychodów, druga poprzez ograniczanie kosztów. Oczywiście nie są to drogi wzajemnie niezależne, każda zmiana w wielkości sprzedaży i produkcji niesie z sobą efekt kosztowy, każde zaś działania ograniczające stronę kosztową mogą mieć wpływ na efektywność potencjału przedsiębiorstwa. Czym więc jest koszt i dlaczego firmy tak bardzo powinny skupiać się na jego analizie? Z punktu widzenia rachunkowości finansowej kosztem będzie każde zmniejszenie aktywów lub zwiększenie pozycji pasywów – co w większości przypadków wiąże się z poniesionym wydatkiem.

Firmy prowadzą rachunek kosztów głównie z punktu widzenia przyszłych decyzji oraz bieżącej kontroli efektywności działania. Funkcja kontrolna polega na zderzeniu poziomu kosztów zrealizowanych z wartościami budżetowanymi i poprzez to ocenę stopnia realizacji planów biznesowych oraz ich efektywności. Rachunek kosztów pozwala wychwycić ewentualne odchylenia, zidentyfikować nieprawidłowości, a w przypadku pozycji wadliwie zabudżetowanych stanowi podstawę do korekty planu. Dobrze zorganizowany rachunek kosztów odpowie na pytania, jak powinna być kształtowana polityka cenowa w przyszłości i jakie rezultaty osiągnie firma w zakładanym scenariuszu rozwoju. Nie możemy zapominać, że dyskontowe metody pomiaru wartości dla akcjonariuszy, takie jak SVA, bazują na prognozowanych wartościach przyszłych, a więc również na kosztach. Odpowiednio zaplanowane koszty pozwolą na rzetelną ocenę wartości firmy.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.