Definicja raportu społecznego nie jest jednoznaczna. Według Forum Odpowiedzialnego Biznesu, jest to „raport społeczny, wydawany przez firmę w formie publikacji lub umieszczany w witrynie internetowej, który przedstawia w sposób całościowy strategię firmy, jej politykę społeczną i wyniki w zakresie odpowiedzialności społecznej wobec kluczowych grup interesariuszy. Uwzględnia aspekt ekonomiczny, społeczny oraz ekologiczny działań firmy”1.
Proces raportowania jest elementem dialogu społecznego, zakłada uporządkowanie polityk i strategii, włączenie różnych grup interesariuszy oraz szeroką komunikację rezultatu. Związany jest ze sprawozdawczością oraz transparentnością organizacji. Raport społeczny jest emanacją tego procesu, przedstawia obraz firmy oraz aspekty jej działalności, a także wpływ, jaki wywiera ona na otoczenie. Idea tworzenia raportów społecznych związana jest z transparentnością, ale też z porównywalnością, dlatego firmy posiłkują się różnymi ramami raportowania. Wśród nich najpopularniejsze są: Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) i zasady Global Compact oraz odniesienia do normy ISO 26000.
Debata wokół kwestii raportowania danych pozafinansowych przez biznes związana jest nie tylko z rosnącą rolą CSR – wynikającą m.in. ze strategii odpowiedzialności społecznej, którą w 2011 r. ogłosiła Komisja Europejska – ale przede wszystkim z obligatoryjnością raportowania.
W kwietniu 2013 roku Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dyrektywach 78/660/EEC i 83/349/EEC w zakresie ujawniania danych pozafinansowych, poszerzając tym samym katalog ujawnianych informacji o kwestie społeczne, środowiskowe i pracownicze, dotyczące ładu organizacyjnego oraz przestrzegania praw człowieka. Wdrożenie zmiany w życie może doprowadzić do obowiązkowego raportowania społecznego spółek notowanych na giełdzie, następnie zaś objąć kolejne firmy. Niezależnie od działań Komisji, obowiązki raportowania czynników pozafinansowych zostały wprowadzone w takich państwach jak Wielka Brytania, Dania, Szwecja, Francja czy Hiszpania.
Warto dodać, że według raportu KPMG, ponad 95% największych korporacji już teraz przygotowuje swoje raporty społeczne2. W Polsce można mówić o około 40 raportach rocznie. W ciągu siedmiu edycji konkursu na najlepiej sporządzone raporty społeczne zgłoszono ponad 130 raportów3. Większość raportów stworzona jest na podstawie Wytycznych GRI, dlatego warto prześledzić obecność kwestii przestrzegania praw człowieka w standardach.
Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.