Niemal w każdym średnim i dużym przedsiębiorstwie jednym z podstawowych dokumentów, istotnym z punktu widzenia zarządzania, jest budżet. Wydawałoby się, że tak istotny i oczywisty w dzisiejszych realiach gospodarczych temat i wszystko, co się z nim wiąże, jest już tak opanowane przez specjalistów, że szybko i z łatwością można stworzyć budżet dla danej organizacji.

Rewolucja w budżetowaniu dzięki zmiennej czasu – podejście Time-Driven Activity-Based-Budgeting i jego zalety

Realia nie są jednak tak oczywiste, a sam proces budżetowania jest tematem intrygującym ze względu na różne profile przedsiębiorstw i wielorakie rozumienie tego, co kryje się pod nazwą „budżetowanie” oraz jak postrzega je top management.

Słyszałem, jak wielu menedżerów wypowiadało się o procesie budżetowania i planie finansowym w taki sposób, jakby dla każdego z nich ten proces oraz jego finalny produkt oznaczał coś zupełnie innego. Chociaż każdy ostatecznie brał udział w zatwierdzaniu i podpisywaniu nierzadko opasłego tomu o nazwie „plan finansowy”, co najmniej połowa znajdujących się tam zapisów nie była przez nich rozumiana. Byłem również świadkiem tzw. działania usprawniającego, polegającego na tym, że osoba kierująca organizacją chciała „usprawnić” proces budżetowania przy użyciu modyfikacji nazwy procedury budżetowania na procedurę o nazwie „planowanie i budżetowanie”. Efektem tego było zagmatwanie prostych czynności i tylko dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności zabieg nie miał negatywnych skutków. Z drugiej strony, dla menedżerów w poszczególnych ośrodkach odpowiedzialności, takich jak dyrektor ds. handlowych, budżet jest postrzegany głównie z punktu widzenia „wąskiego” obszaru działania i tzw. targetów. Dla niego budżetem będzie najlepiej – według jego wiedzy eksperckiej – oszacowany ilościowo-wartościowy plan sprzedaży według rynków, segmentów i klientów.

Budżet i budżetowanie

Zanim przejdziemy do umówienia stosunkowo nowego podejścia do budżetowania w przedsiębiorstwie – Time-Driven Activity-Based Budgeting (TDABB) – warto uzgodnić spójne podejście do tego, czym jest budżet i budżetowanie.

Budżet przedsiębiorstwa jest wyrazem planu działania danego przedsiębiorstwa, prezentuje sposób alokacji zasobów w formie ilościowej (jednostki naturalne) i/lub wartościowej (jednostki pieniężne), jest sporządzany w przedsiębiorstwie na rok bądź okresy krótsze, przyjęty (zaakceptowany) do realizacji, stworzony i realizowany przy udziale pracowników poszczególnych szczebli zarządzania, na bieżąco kontrolowany oraz modyfikowany1.

Budżetowanie jest perfekcyjnym środkiem do zarządzania przedsiębiorstwem. Niestety, w praktyce natrafiło na szereg problemów i spotkało się z krytyką ze strony top managementu. Bolączki budżetowania wyszły na jaw w dużych przedsiębiorstwach, czyli tam, gdzie budżet jest najbardziej pożądany. Zostały one zgłoszone do CAM-I (Consortium of Advanced Management International), a także zostały wypracowane alternatywne podejścia mające na celu złagodzenie niedomagań tzw. tradycyjnego budżetowania. Nie mówiąc już o tym, że niektóre firmy porzuciły budżetowanie w tradycyjnym wydaniu, zastępując je tzw. zasadami beyond budgeting, np. IKEA, Volvo Car Corporation, Fokus Bank2.

 

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.