Dla usług w branży IT ustawodawca nie przewidział odrębnych przepisów dotyczących rozliczeń. Specyfika działalności tego sektora powoduje jednak, że niektóre transakcje są rozliczane w sposób szczególny.
Inne zasady rządzą ustalaniem przychodów, inne dotyczą kosztów ich uzyskania. Każdą czynność należy zatem odpowiednio klasyfikować do rozliczenia we właściwym okresie sprawozdawczym.
Zasady rozliczania przychodów podatkowych
Podstawowa zasada nakazuje rozpoznawać przychody już w terminie, gdy są one należne. Termin ten wynika głównie z zawieranych umów, ewentualnie z faktur lub pism zobowiązujących do zapłaty należności za wykonanie usługi. Przychód podatkowy należy wykazać nawet w sytuacji, gdy kwoty nie zostały faktycznie otrzymane. Zwłoka w płatnościach zamawiającego usługę IT nie pozwoli odroczyć terminu rozpoznania przychodu lub zapłaty podatku.
Przychód ustalany jest w dniu wykonania usługi, w tym częściowego jej wykonania, zbycia prawa majątkowego lub towaru (np. składnika przedsiębiorstwa), nie później niż w dniu wystawienia faktury lub uregulowania należności.
Wyjątkiem od powyższej zasady pozostają charakterystyczne dla branży usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych. Mogą to być zarówno usługi ciągłe (świadczenie dostępu do sieci Internet), jak i nieposiadające charakteru ciągłości, a jedynie wynikające ze stałej współpracy działania, które zgodną wolą stron rozlicza się okresowo. W przypadku ustalenia przez strony okresów rozliczeniowych przychód rozpoznaje się ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, nie rzadziej niż raz w roku. Rok utożsamiać należy z okresem 12 miesięcy, a nie z rokiem kalendarzowym.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.