Firma zajmująca się świadczeniem usług hostingu w związku ze wzrostem liczby nowych klientów chce powiększyć swoje zaplecze techniczne, aby móc świadczyć o 40% więcej usług niż dotychczas. Obecnie dysponuje ona pięcioma serwerami i chce zwiększyć ich liczbę o dwa nowe. W firmie powstał dylemat, czy serwery zakupić, czy może skorzystać z dostępnej na rynku usługi outsourcingowej, tzw. usługi w chmurze. Te dwie możliwości należy porównać na płaszczyźnie strategicznej i pod względem opłacalności ekonomicznej.
Chmura to usługa polegająca na przeniesieniu określonych zasobów (serwerów, baz danych, aplikacji) z firmy do zewnętrznego dostawcy usługi. Główną ideą tego typu rozwiązania jest przeniesienie świadczenia określonej usługi IT do zewnętrznego dostawcy i zapewnienie stałego dostępu do niej za pośrednictwem komputerów klienckich (przez Internet). Głównym przedmiotem takiej usługi jest korzystanie z systemów, danych i urządzeń fizycznie pozostających w posiadaniu dostawcy. Pozwala to wyeliminować wiele kosztów związanych z utrzymaniem takiego rozwiązania w firmie. Klient płaci za możliwość korzystania z danego sprzętu lub oprogramowania, dzięki czemu nie musi ich kupować. Najbardziej znane formuły usług chmurowych to:
- kolokacja – polega na wynajęciu przez klienta pomieszczenia serwerowni, dostępu do energii elektrycznej, klimatyzacji czy też Internetu. Sam sprzęt jest własnością klienta. Klient dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje, z których korzysta serwer. Jest to zatem opłata za korzystanie z miejsca w serwerowni,
- IaaS (Infrastructure as a Service) – polega na tym samym co kolokacja, ale w tej usłudze dostawca zapewnia również sprzęt. Klient natomiast dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje. Korzysta z oprogramowania przez komputer kliencki podłączony do Internetu,
- PaaS (Platform as a Service) – polega na dostarczeniu przez usługodawcę całej infrastruktury informatycznej, w skład której wchodzi sprzęt, oprogramowanie, serwisowanie i aplikacje. Klient korzysta jedynie z dostępu do aplikacji, której używa na udostępnionym systemie operacyjnym, za pośrednictwem komputera klienckiego mającego połączenie z Internetem,
- Saas (Software as a Service) – w tym rozwiązaniu dostawca usługi odpowiada za całość, to znaczy sprzęt, oprogramowanie i aplikację. Klient korzysta z określonej aplikacji na komputerze klienckim.
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.