Jesień to w wielu firmach pora roku, która nierozerwalnie kojarzy się z procesem budżetowania. Bliskość końca roku sprzyja większej przewidywalności ostatecznego wyniku rocznego formułowanego w postaci zaktualizowanych forecastów.
Na podstawie wyników trzeciego kwartału formułowane są również budżety na lata kolejne. Ten cykl powtarza się niezmiennie i niezmiennie powtarzane są te same pytania. Czy nasze prognozy były trafione? Jakie były główne przyczyny odchyleń? Co możemy zmienić, aby zwiększyć efektywność planowania?
Pomijając skomplikowaną aparaturę inżynierii finansowej wykorzystywanej w procesie prognozowania sprawozdań finansowych, budżet można streścić w trzech krokach:
- Prognozowanie sprzedaży.
- Prognozowanie wykorzystania zasobów.
- Przygotowanie sprawozdań wynikowych (finansowych).
Odchyleń pomiędzy wykonaniem rzeczywistym a planem należy upatrywać w tych trzech obszarach. Kluczowa jest tutaj prognoza sprzedaży produktów lub usług oferowanych przez firmę. Pod tym pojęciem rozumiemy też wszelkie plany dotyczące polityki cenowej.
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.