ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library ) – swoisty kodeks postępowania dla działów IT w przedsiębiorstwie. ITIL jest używany przez większość zarówno dużych, jak i małych jednostek na całym świecie, które świadczą usługi IT. to zbór najlepszych praktyk, już sprawdzonych i stosowanych przez wiele organizacji.
ITIL skupia się na cyklu życia usługi i jego kierowaniu – koordynowaniu i kontrolowaniu. Do zarządzania cyklem wykorzystuje różnego rodzaju funkcje, procesy, procedury i systemy.
Pięć faz cyklu życia usługi:
- Strategia – głównym założeniem przy projektowaniu usługi jest ujęcie wszystkich związanych z nią kosztów.
- Projektowanie – przygotowanie i zbudowanie systemów i procesów niezbędnych dla zapewnienia świadczenia usługi.
- Przekazanie – powinno zapewnić, że uruchomienie, zmodyfikowanie lub rezygnacja z usługi spełni określone w poprzednich fazach oczekiwania jednostki.
- Eksploatacja – nadzoruje operacje niezbędne dla dostarczenia i zarządzania usługą według ustalonych wcześniej z odbiorcą zasad (warunki SLA).
- Ustawiczne doskonalenie usług informatycznych – działania mające na celu poprawienie usługi i lepsze spełnienie oczekiwań jej odbiorcy.
Pozostałe 34% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.