Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

Wydawałoby się, że dziś, w sytuacji powszechnej dostępności rozwiązań IT i znacznego obniżenia bariery wejścia za sprawą rozwoju modelu subskrypcyjnego, przedsiębiorcy będą rozwijać biznes jeszcze szybciej – będąc niejako na cyfrowych sterydach.

Rzeczywistość jest jednak zgoła inna, choć różnie też wygląda stopień informatyzacji i cyfryzacji w różnych branżach. Jednym ze wskaźników, który dobrze to obrazuje, są dane GUS na temat wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w przedsiębiorstwach. Jeszcze w 2017 r. około połowy przedsiębiorstw w branżach silnie związanych z produkcją, jak motoryzacja, przemysł chemiczny czy kosmetyczny, wykorzystywało zaawansowane systemy informatyczne do zarządzania procesami w przedsiębiorstwach – ERP (Enterprise Resource Planning, czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa) lub CRM (Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami). Jednak na przykład w tak prężnie działającej i konkurencyjnej branży jak produkcja spożywcza było to raptem około 30 proc. Skąd taki stan rzeczy? Wiele przedsiębiorstw, skupiając się na bieżącej działalności i obsłudze aktualnych zleceń oraz kontraktów, odsuwa decyzję o cyfryzacji na dalszy plan.

Wróćmy jednak do branży spożywczej, gdyż w niej jak w soczewce skupiają się bardzo różne procesy biznesowe, takie jak: produkcja, logistyka i magazynowanie, handel, a do tego procesy wewnętrzne związane z obsługą finansową, kadrową oraz HR. Na ich podstawie łatwo prześledzić, jak dzisiaj technologie informatyczne mogą wspierać prowadzenie biznesu. Aby uchwycić praktyczny wymiar informatyzacji i cyfryzacji, zacznijmy od przeglądu wyzwań, z jakimi mierzą się firmy produkcyjne z branży spożywczej, oraz tego, z jakich rozwiązań mogą i powinny dziś korzystać.

Wyzwanie nr 1 – jakość

Jednym z kluczowych wyzwań są wzmożone kontrole jakości zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej, głównie europejskiej, gdzie w zależności od profilu jesteśmy w czołówce produkcji na kontynencie. Rok 2019 można nazwać rokiem kontroli, co zapowiadały już wcześniej unijne agendy – na przykład Komisja Europejska za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności zaplanowała w tym roku realizację ponad 200 audytów i innych kontroli w państwach członkowskich UE oraz krajach spoza regionu, w tym aż 34 proc. ma skupiać się na bezpieczeństwie żywności. Dołóżmy do tego działalność krajowych instytucji – Inspekcji Handlowej, Głównego Inspektoratu Sanitarnego czy UOKiK. Co to oznacza? W skrócie – konieczność bardzo dokładnego kontrolowania produktów w całym łańcuchu produkcyjno-logistycznym.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.