Obecnie sektor IT jest jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Również w Polsce obserwuje się duży popyt na usługi informatyczne i telekomunikacyjne. Są one szczególnie istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Nikt chyba nie wyobraża sobie dzisiaj zarządzania firmą bez dostępu do Internetu, zarówno w celu utrzymywania kontaktów z klientami, prowadzenia działalności marketingowej, jak i ułatwienia komunikacji wewnętrznej między pracownikami. W dużych organizacjach sprawami związanymi z systemami informatycznymi i telekomunikacją zajmują się pracownicy specjalizujący się w tej dziedzinie. Mniejsi przedsiębiorcy, chcąc się zabezpieczyć przed niespodziewanymi problemami z dostępem do Internetu, decydują się na zawarcie umowy SLA (ang. Service Level Agreement) z dostawcą usług.
Umowa SLA – co to takiego?
Umowa SLA określa gwarantowany poziom świadczonych usług. W języku polskim można spotkać się z różnymi jej określeniami, np. umowa gwarancji jakości świadczonych usług, umowa o poziom usług, umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Najczęściej w obrocie handlowym określa się ją przez użycie skrótu SLA. Stosuje się ją przede wszystkim w kontraktach B2B. Nie występuje samodzielnie – najczęściej jest elementem innej umowy, której przedmiotem jest dostarczanie usług. Możliwe jest również późniejsze zawarcie umowy SLA przez strony umowy głównej. Nie jest ona uregulowana szczegółowo w przepisach prawa. Zgodnie z art. 750 k.c. do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Wynika to z podobieństw obu typów umów, które są umowami starannego działania, w przeciwieństwie do umowy o dzieło. W umowie o świadczenie usług usługodawca zobowiązuje się więc do dostarczania pewnych usług swojemu kontrahentowi. Dzięki umowie SLA usługodawca zobowiązuje się nadto do świadczenia tych usług na uzgodnionym przez strony poziomie jakości. Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje usług: telekomunikacyjne (np. dostępu do Internetu, transmisji danych itp.) oraz internetowe (np. poczta elektroniczna, usługi strumieniowe, aplikacje w chmurze itp.). Usługobiorcy określają je często jako „krytyczne”. Stanowią one zwykle podstawę działalności gospodarczej, a od ich jakości i dostępności zależy właściwe funkcjonowanie firmy.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.