Obecnie sektor IT jest jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Również w Polsce obserwuje się duży popyt na usługi informatyczne i telekomunikacyjne. Są one szczególnie istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

Umowy SLA – luksus czy konieczność?

Nikt chyba nie wyobraża sobie dzisiaj zarządzania firmą bez dostępu do Internetu, zarówno w celu utrzymywania kontaktów z klientami, prowadzenia działalności marketingowej, jak i ułatwienia komunikacji wewnętrznej między pracownikami. W dużych organizacjach sprawami związanymi z systemami informatycznymi i telekomunikacją zajmują się pracownicy specjalizujący się w tej dziedzinie. Mniejsi przedsiębiorcy, chcąc się zabezpieczyć przed niespodziewanymi problemami z dostępem do Internetu, decydują się na zawarcie umowy SLA (ang. Service Level Agreement) z dostawcą usług.

Umowa SLA – co to takiego?

Umowa SLA określa gwarantowany poziom świadczonych usług. W języku polskim można spotkać się z różnymi jej określeniami, np. umowa gwarancji jakości świadczonych usług, umowa o poziom usług, umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Najczęściej w obrocie handlowym określa się ją przez użycie skrótu SLA. Stosuje się ją przede wszystkim w kontraktach B2B. Nie występuje samodzielnie – najczęściej jest elementem innej umowy, której przedmiotem jest dostarczanie usług. Możliwe jest również późniejsze zawarcie umowy SLA przez strony umowy głównej. Nie jest ona uregulowana szczegółowo w przepisach prawa. Zgodnie z art. 750 k.c. do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Wynika to z podobieństw obu typów umów, które są umowami starannego działania, w przeciwieństwie do umowy o dzieło. W umowie o świadczenie usług usługodawca zobowiązuje się więc do dostarczania pewnych usług swojemu kontrahentowi. Dzięki umowie SLA usługodawca zobowiązuje się nadto do świadczenia tych usług na uzgodnionym przez strony poziomie jakości. Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje usług: telekomunikacyjne (np. dostępu do Internetu, transmisji danych itp.) oraz internetowe (np. poczta elektroniczna, usługi strumieniowe, aplikacje w chmurze itp.). Usługobiorcy określają je często jako „krytyczne”. Stanowią one zwykle podstawę działalności gospodarczej, a od ich jakości i dostępności zależy właściwe funkcjonowanie firmy.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.