Wdrażanie ich wynika czasami z konieczności, gdyż wymagają tego przepisy prawa (np. HACCP) lub klienci (np. TS 16494, ISO 9001), a czasami z chęci zapanowania nad procesami i pracownikami. Bez względu na przyczynę, jaka przyświeca wdrażaniu rozwiązań systemowych, warto podkreślić, że osiąganym efektem jest powtarzalność i przewidywalność działań, a to jest nieocenionym elementem wpływającym na komfort pracy najwyższego kierownictwa oraz, co ważne, klientów i dostawców współpracujących z przedsiębiorstwem.

Ustanowienie zasad i reguł postępowania w organizacji jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia harmonii pracy, poczucia bezpieczeństwa wśród pracowników i wysokiego prawdopodobieństwa osiągnięcia celów biznesowych. Aby było tak łatwo jak napisałam, konieczne jest, aby przyjęte rozwiązania były ocenione pod względem zagrożeń, jakie noszą „w sobie” i jakie mogą powodować w innych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Przykład, z którym ostatnio spotkałam się w jednym z polskich przedsiębiorstw: jednoosobowe podejmowanie decyzji w zakresie zaopatrywania produkcji w materiały i surowce. Z jednej strony daje to szybkość decyzyjną i dobre relacje z dostawcami, a z drugiej – brak nadzoru nad finansami przez kierownictwo. Co jest bardziej korzystne w tej sytuacji? Wydłużenie procesu i zwiększenie kontroli nad przebiegiem procesu czy oczekiwanie aż rzeczony pan narazi firmę na straty finansowe?

Analiza zagrożeń dla każdego procesu odbywa się często intuicyjne lub w sytuacji zmaterializowania się sytuacji kryzysowej. Odnosząc się do wcześniej wspomnianych aspektów pracy menedżerów, takie działania nie przyczyniają się komfortu ich pracy. Warto więc zastanowić się nad wdrożeniem rozwiązania kompleksowego, dającego możliwość wcześniejszego rozpoznania zagrożeń i podjęcia stosowanych działań zapobiegawczych. Takimm narzędziem może być system zarządzania ryzykiem ERM (ang. Enterprise Riskm Management).

Zarządzanie ryzykiem definiowane jest przez różne organizacje, standardy oraz autorytety. Nie ma jednej. Wszystko zależy od przyjętego przez przedsiębiorstwo modelu:

  • AS/NZS 4360: kultura zarządcza, procesy i struktury, które mają zwiększać szanse osiągnięcia korzyści przez organizację i zmniejszać ryzyko porażki lub negatywnych zdarzeń. Na proces zarządzania ryzykiem składają się ustalanie kontekstu biznesowego, identyfikacja ryzyk, ich analiza i ocena, postępowanie wobec nich oraz monitorowanie i komunikowanie ryzyk wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
  • AIRMIC Risk Management Standard: centralny element zarządzania strategicznego organizacją, polegający na metodycznym rozwiązywaniu problemów związanych z ryzykiem, tak aby zmaksymalizować trwałe korzyści z działalności organizacji.
  • ISO / IEC Guide 73: skoordynowane działania służące kierowaniu i koordynowaniu funkcjonowania organizacji przez pryzmat ryzyka.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Umowy barterowe – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Przedsiębiorcy współpracujący wzajemnie dokonują zarówno zakupów, jak i sprzedaży towarów lub usług, co powoduje powstawanie wzajemnych roszczeń. W takich przypadkach realizują zapłatę w formie barteru. Podatnicy często zastanawiają się, w jaki sposób rozliczyć umowę barterową w kontekście podatku VAT oraz podatku dochodowego.

Czytaj więcej

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.?

Polski Ład to pojęcie, które towarzyszy nam od 2022 r. To właśnie wtedy zaczęto realizować niektóre z punktów flagowego programu. W kolejnych latach pod hasłem Nowy Ład wprowadzano sukcesywnie nowe zmiany w przepisach mające na celu poprawę sytuacji wybranych grup społecznych. Nowy Ład wprowadza zmiany zarówno dla firm, jak i pracowników. Nowe przepisy w założeniach programu to więcej pieniędzy dla pracowników, prostszy system podatkowy oraz wsparcie dla małych firm. Część zmian wymagała jednak czasu i odpowiednich przygotowań, aby je wprowadzić, dlatego dopiero od 2025 r. będą one obowiązywać. Niniejszy artykuł opisuje, jakie dokładnie zmiany wchodzą w życie w 2025 r. i co oznaczają dla przedsiębiorców.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.