Konieczność dostępu do informacji wymusza ciągły postęp w sposobach ich pozyskiwania. Przedsiębiorstwa w celu utrzymania swojej pozycji rynkowej są zmuszone monitorować działania konkurentów oraz kontrahentów. Jednym z narzędzi, które służy do pozyskiwania informacji, jest wywiad gospodarczy.

Wywiad gospodarczy, czyli jak sprawdzić, czy kontrahent jest wypłacalny

W piśmiennictwie wywiad gospodarczy definiuje się jako „zespół działań polegających na poszukiwaniu, przetwarzaniu i rozpowszechnianiu (w celu jej wykorzystania) informacji przydatnej podmiotom gospodarczym”1. Wywiad taki, zwany również „białym”, pozyskuje informacje ze wszelkich źródeł powszechnie dostępnych (jawnych), tj. takich, które nie są prawnie chronione. Stąd też wszystkie działania realizowane w ramach „białego” wywiadu gospodarczego realizowane są w sposób legalny.

W Polsce źródłem takich informacji mogą być w szczególności:

  • Krajowy Rejestr Sądowy,
  • Biura Informacji Gospodarczych,
  • Biuro Informacji Kredytowych,
  • Rejestr Dłużników Niewypłacalnych.

Bardzo dużo przydatnych informacji można znaleźć również w sieci. Analiza wpisów internetowych pozwala przykładowo ustalić, czy w danym przedsiębiorstwie prowadzi się rekrutację pracowników, czy też przeprowadza zwolnienia. Istnieją również portale, na których pracownicy wymieniają się informacjami na temat warunków pracy w danej firmie. Analizując takie wpisy, poza oceną kultury korporacyjnej przedsiębiorcy można również wyłapać wiele przydatnych informacji na temat realizowanych kontraktów oraz ogólnej sytuacji finansowej. Przeważnie możliwe jest również ustalenie, czy dany przedsiębiorca reguluje swoje zobowiązania w terminie. Źródłem takich informacji mogą być na przykład giełdy wierzytelności, na których wystawione są przeterminowane zobowiązania.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.