W dniach 22–24 maja 2012 r. w ekskluzywnym sopockim MERA Hotel & SPA odbył się XX Kongres Controllerów zorganizowany przez ODiTK w Gdańsku. Dyskusję zdominowały tematy związane z wymianą doświadczeń dotyczących codziennej pracy controllerów oraz tendencjami rozwojowymi controllingu w najbliższych latach w Polsce i Unii Europejskiej.

Głównym celem każdego przedsiębiorstwa jest wszak funkcjonowanie w możliwie długim okresie. Cel ten musi być realizowany przy uwzględnieniu ekonomicznej, ekologicznej i społecznej roli i odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Każde przedsiębiorstwo, chcąc funkcjonować w długim interwale czasu, musi stać się aktywnym członkiem społeczności. Oznacza to także zmianę roli i zadań controllingu, rozumianego jako wszechstronne, systemowe i ciągłe wspomaganie zarządzania. Sukcesy przedsiębiorstwa w sferze ekonomicznej, ekologicznej i społecznej zależą głównie od decyzji podjętych w planowaniu strategicznym, które powinno się stać głównym obszarem obsługiwanym przez controlling. Kluczowego znaczenia dla przedsiębiorstwa nabiera konstruowanie indywidualnej DROGI do trwania i stosowanie dopasowanej do realiów przedsiębiorstwa Strategicznej Karty Wyników. Dlatego zaproszeni prelegenci omawiali narzędzia controllingu prowadzące do długookresowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Gośćmi honorowymi byli prof. dr dr h.c. mult. Peter Horvath — kierownik International Performance Research Institute w Stuttgarcie oraz prof. dr hab. Witold Orłowski — dyrektor Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, którego wystąpienie pt. „Co czeka świat i Polskę w nadchodzących latach?” otworzyło tegoroczny kongres. Zdefiniował nadmierne zadłużenie oraz idący za tym spadek zaufania jako główne przyczyny kryzysu, jednocześnie wskazując potencjalne drogi wyjścia z niego. Gruntownie przeanalizował atuty, które pozwalają Polsce przetrwać w burzliwym czasie. Kolejną prelekcję wygłosił Andrzej Ebinger, którą poświęcił rozważaniom, w co lepiej inwestować — w projekty rozwojowe czy modernizacyjne. Mówił między innymi o tym, jakie wskaźniki brać pod uwagę w analizach rozwiązań alternatywnych przy wyborze opcji inwestycyjnych. Rozważał również kwestię czy kryteria decyzyjne budować jedynie na bazie NPV i IRR. Po przerwie głos zabrał Robert Panufnik z Vector Sp. z o.o., który swoje wystąpienie przeznaczył omówieniu planowania kroczącego. Odpowiedział na pytania, jaka powinna być rola controllera w kształtowaniu budżetu i prognozowaniu, jak zbudować elastyczny budżet oraz czy otoczenie makroekonomiczne powinno mieć wpływ na jego kształtowanie. Na zmianach w otoczeniu swoje wystąpienie skoncentrowali przedstawiciele Zakładów Chemicznych „Police” SA, pani Ewa Sewerska i dr Wojciech Naruć. Po przerwie obiadowej, która upłynęła na żywych dyskusjach o sytuacji controllingu w przedsiębiorstwach, wystąpiła Agata LataczStraszak z PGNiG TERMIKA SA i opowiedziała o narzędziach prowadzących do długotrwałego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zaczęła od rozważań na temat wpływu controllingu na wybór strategii inwestycyjnej przedsiębiorstwa i jego roli w kreowaniu przyszłości firmy.

Pozostałe 52% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.