Wszystkie branże i sektory gospodarki wytwarzają produkty. Z reguły są to dobra materialne – towary i wyroby, czasami wartości niematerialne lub usługi. Każdy przedmiot wytworzenia jest zatem „produktem”. Jak jednak faktycznie rozumiemy to pojęcie?
Co to jest CŻP, czyli PLM (Product Lifecycle Management) w polskim handlu?
Nieodłącznym elementem rozwoju ludzkości i innowacji jest pojawianie się nowych produktów, ich rozwój, osiąganie wieku dojrzałego i starzenie. Ludzkość zawsze próbowała opisać to zjawisko, skwantyfikować w statystyce lub wytłumaczyć w marketingu. Pewne jest jednak to, że o kształcie i czasie trwania cykli życia produktu decydują różne czynniki.
Cykl życia produktu to – według różnych definicji – pojęcie, które teoretycznie definiuje przebieg procesu sprzedaży danego produktu na rynku. Dlatego mówi się często o rynkowym cyklu życia. Ważne w tym stwierdzeniu jest to, że w ekonomii jako nauce społecznej trzeba skupić się przede wszystkim na opisie, w jakich fazach sprzedaży rynkowej dany produkt (usługa) jest lub będzie w przyszłości. Definiuje się te fazy jako:
- etap wprowadzenia produktu na rynek,
- etap wzrostu,
- etap dojrzałości,
- etap nasycenia,
- etap schyłku1.
Dla poszczególnych branż i różnych produktów każda z faz ma lub może mieć inny trend, trwać dłużej lub krócej. W branży sprzętu komputerowego całe cykle trwają kilka miesięcy, w AGD kilka lub nawet kilkanaście lat, a w branży fashion tylko jeden sezon. W przypadku produktów informatycznych – programów komputerowych, np. dla systemów operacyjnych czy systemów ERP – wersja takiego systemu jest zmieniana zwykle co dwa lata.
Zarządzanie cyklem życia produktu – czyli popularny PLM (Product Lifecycle Management) – to proces. Nie dotyczy on wielkości sprzedaży, jak mawia sprzedawca, ani – jak wolą statystycy – kształtu krzywej popytu dla zmiennej czasowej lub fazy w macierzy BCG dla marketingowca. To proces świadomych decyzji firmy, jej kierownictwa i właścicieli co do zmian w strategii sprzedaży danego produktu.
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.