Prowadzenie przedsiębiorstwa nierozerwalnie związane jest z różnymi formami ryzyka. Przede wszystkim mowa tutaj o ryzyku gospodarczym, ale warto wskazać także na ryzyko sankcji prawnych wynikających z niedostosowania się do obowiązujących przepisów lub norm wewnętrznych oraz na tzw. ryzyko reputacyjne. Powyższe sprawia, że odpowiedzialne zarządzanie staje się nie tyle pożądane z biznesowego punktu widzenia, co jest wręcz koniecznością.

Zgłaszanie nieprawidłowości w przedsiębiorstwie jako sposób przeciwdziałania oszustwom, nadużyciom i korupcji

W każdej organizacji główne obszary ryzyka obejmują m.in. korupcję, przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji, ochronę danych wrażliwych, zagadnienia prawa pracy czy politykę AML (pranie pieniędzy). Obszary te nazywane są obszarami ryzyk typu compliance, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w dopasowanej do organizacji polityce compliance.

Nie ma takich systemów zarządzania zgodnością, które stanowiłyby gwarancję całkowitego wyeliminowania nieprawidłowości. Zadaniem odpowiedzialnej kadry zarządzającej jest jednak stworzenie i skuteczne wdrożenie procedur funkcjonowania przedsiębiorstwa, zdefiniowanie wartości stanowiących fundament jego działania, a także wprowadzenie wewnętrznych postępowań wyjaśniających dopasowanych do struktury organizacji. Wyłapywaniu nieprawidłowości w funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa ma także służyć instytucja sygnalisty, tj. jednostki zgłaszającej pojawienie się sytuacji lub zjawisk niepożądanych. Z tym zagadnieniem wiąże się konieczność opracowania wewnętrznego systemu zgłaszania nieprawidłowości, który z jednej strony będzie efektywny, a z drugiej pozwoli na zachowanie anonimowości.

Wewnętrzne procedury zgłaszania nieprawidłowości

Wymogi dotyczące zgłaszania nieprawidłowości powinny być dostępne dla wszystkich pracowników, kontrahentów i partnerów biznesowych, przejrzyście opisane i łatwe do zastosowania. Przykładowymi dokumentami, które rekomenduje się do opracowania i przyjęcia w organizacji, są przede wszystkim: kodeks etyki definiujący poprzez wartości i pożądane postawy daną organizację, polityki i procedury zarządzania incydentami naruszeń, przeciwdziałania nieprawidłowościom i ich zgłaszania, a także reagowania na incydenty.

Istotne, by przy tworzeniu i wdrażaniu rozwiązań organizacyjnych realizujących politykę „zero tolerancji na nadużycia” zachować przejrzystość, uwzględnić obowiązujące przepisy prawa, niezależność poszczególnych funkcji, a także zapewnić unikanie konfliktu interesów przez łączenie funkcji jednostki nadzorującej i nadzorowanej w zakresie ryzyka nadużyć.

Nie powinno budzić wątpliwości, że koniecznym elementem komunikacji compliance jest stworzenie w organizacji skutecznych kanałów informowania o nieprawidłowościach. Celem takich działań jest z jednej strony zachęcanie pracowników i innych osób związanych z organizacją do reagowania przez zgłaszanie potencjalnych nieprawidłowości, z drugiej strony jest to komunikat wysyłany do otoczenia biznesowego o dojrzałości organizacji, która podejmuje aktywność w kierunku przeciwdziałania naruszeniom przy jednoczesnej ochronie osób zgłaszających. Wprowadzenie kanałów informowania o nieprawidłowościach i zapewnienie ich skutecznego funkcjonowania stanowi wyzwanie dla wielu organizacji. Chodzi bowiem o zbudowanie takiej kultury organizacyjnej, w której dokonywanie zgłoszenia o nieprawidłowościach nie będzie stygmatyzowane. W polskiej kulturze wciąż obecne są stereotypy dotyczące sygnalisty, o którym powszechnie mówi się „donosiciel”, „kapuś”, „kabel”. Tymczasem anglojęzyczny termin whistleblowing oznacza „dmuchanie w gwizdek”, „gwizdanie”, co powinno być rozumiane jako reakcja na występującą nieprawidłowość, której celem jest zwrócenie uwagi na istniejący problem oraz zakończenie jego występowania.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.