Obie metody stanowią wielofunkcyjne (przekrojowe, kompleksowe) podejścia umożliwiające zarządzanie strategiczne na poszczególnych, funkcjonalnych szczeblach przedsiębiorstwa (Witcher, Chau 2007, s. 518). Obie koncentrują się na wizji przedsiębiorstwa oraz kładą nacisk na komunikację i proces ciągłego uczenia się organizacji (Asan, Tanyas 2007, s. 1013). Równocześnie różnice między tymi metodami są na tyle istotne, że nie można mówić o powieleniu japońskiego rozwiązania przez amerykańską propozycję. Mocną stroną koncepcji BSC jest orientacja głównie na cele długoterminowe. Z kolei metoda Hoshin Kanri uważana jest za system zarządzania, który obejmuje implementację i wykonanie celów w krótkim okresie (tabela 1).

Na rysunku 1 przedstawiono zintegrowany model zarządzania strategicznego łączący cechy BSC i Hoshin Kanri.

Obie te metody mają charakter komplementarny. BSC reprezentuje długoterminową strategię, podczas gdy Hoshin Kanri odpowiada za jej krótkoterminową implementację i wykonanie. Efektywny system zarządzania strategicznego zapewnia długoterminową równowagę przedsiębiorstwa jako całości w celu kierowania zmianami i ich kontrolownia w krótkim czasie. Zbilansowana karta wyników reprezentuje poziom przedsiębiorstwa jako całości oraz długoterminowy element zarządzania strategicznego. Z kolei koncepcja Hoshin Kanri służy implementacji strategii z poziomu przedsiębiorstwa do obszarów operacyjnych, odzwierciedlających krótkoterminowe składniki zarządzania, w przekroju poszczególnych poziomów funkcjonalnych organizacji. Połączenie podejścia zorientowanego na wyniki (BSC) oraz podejścia zorientowanego na procesy (Hoshin Kanri) – umożliwia wykorzystanie przez przedsiębiorstwo efektu synergii (Asan, Tanyas 2007, s. 999, 1013).

Centralnym punktem odniesienia dla zarządzania strategicznego jest czytelność (klarowność) ogólnych, długoterminowych celów przedsiębiorstwa. Dotyczy to uzasadnienia lub przyczyn, dla których przedsiębiorstwo istnieje i jest w odpowiedni sposób zarządzane. Uzasadnienie to obejmuje trzy kategorie celów opisujących – w ramach koncepcji BSC – różne, ale powiązane ze sobą perspektywy, a więc wizję, misję oraz wartości. Wizja stanowi oczekiwany zestaw okoliczności (uwarunkowań) lub przyszłych celów. Wytycza ogólny kierunek rozwoju całego przedsiębiorstwa, determinuje kierunek zmian. Misja jest wykazem celów, odpowiada na pytanie, co przedsiębiorstwo robi, w szczególności dla swoich głównych interesariuszy. Definiuje ona naturę i ograniczenia działalności organizacji. Wartości obejmują natomiast kodeks postępowania, uwzględniający standardy etyczne i zakres odpowiedzialności. Służą one do wyrażenia filozofii przedsiębiorstwa oraz metod efektywnego zarządzania firmą.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.